© YouTube

Opnieuw seksisme bij Kinder Surprise? Alweer aparte verpakkingen voor meisjes en jongens

12 oktober 2017

Kinder blijkt niets geleerd te hebben van de Twitterstorm die in 2013 volgde op de 'for girls'- en 'for boys'-verpakkingen van hun Surprise-eieren. Het bedrijf brengt nu opnieuw aparte verpakkingen uit voor meisjes en voor jongens. De woorden zijn verdwenen, maar de blauwe en roze kleur en de inhoud van de verrassingseieren zijn net zo seksistisch, meent briesend Twitter. Of is de reactie overdreven? 

In september kondigde Hema aan dat het zijn kinderkleding voortaan genderneutraal zou aanbieden, maar wie hoopte dat daardoor een revolutie ontlokt zou worden, kan maar beter nog wat blijven hopen. Zo brengt Kinder Surprise in het Verenigd Koninkrijk alweer blauw- en rozegekleurde verpakkingen op de markt. In de blauwe verpakkingen zitten autootjes, in de roze Hello Kittyspulletjes.
Kinder zet dan wel niet meer 'for girls' en 'for boys' op hun chocolade-eieren, maar sinds jaar en dag wordt roze geassocieerd met meisjes en blauw met jongens: in principe doet Kinder dus exact hetzelfde als vier jaar geleden, zeggen sommigen. Als de ontwerpers van deze verpakking dachten dat hier geen reactie op zou komen, dachten ze duidelijk verkeerd. Ook nu wordt Kinder stevig op de rooster gelegd op Twitter:
Ferrero (moederbedrijf van Kinder) zelf zegt dat de blauwe en roze verpakkingen er kwamen op aanvraag van ouders. Zij zouden het handig vinden om enigszins te kunnen voorspellen welke soort van speelgoed er in de eieren zit. Maar je kan je afvragen of die indeling dan meteen gemaakt moet worden op basis van gender.

Lees meer

Dit al gelezen?