© iStock

Met dit eten veroveren de Belgen pas echt de wereld, en het is geen chocolade

6 oktober 2017

Staat Brussel in veel landen nog gelijk aan bier en chocolade? Ja, maar als we naar groeicijfers kijken, dan is het niet allemaal nog Belgian chocolate dat de klok slaat. Want er zijn een aantal nieuwe producten waar we fier op mogen zijn, zo blijkt. Eigenlijk wisten we wel dat onze aardappelen goud waard zijn. 

Noem drie dingen die met België te maken hebben. Chocolade, wafels en bier, die staan waarschijnlijk vrij hoog genoteerd. En toch is dat niet het exportproduct waar het meeste groei op zit, zegt FEVIA, de koepelorganisatie voor de Belgische voedingsindustrie. Het topgroeiproduct van vorig jaar is namelijk ... de aardappel.

Jawel, onze aardappel, diepvries welteverstaan, als puree, als aardappel of als frietjes natuurlijk, daar hebben ze in de verre landen wel kaas van gegeten. In Japan zijn die laatste populair: na de opening van een frituur in Tokio willen de Japanners de lekkernij ook weleens thuis proberen. Kroketjes kan je dan weer vinden in India en China, zegt de organisatie aan Het Laatste Nieuws. Samen maakten onze aardappelproducten een sprong van 20 procent.

Vlees en groenten

En als het dan over Belgische specialiteiten gaat waar we niet alle dagen meer rekening mee houden: onze koekjes vinden ook geweldige aanhang, tot ver voorbij de Europese grenzen. In de Verenigde Staten werden er in de laatste vier jaar tot tachtig procent meer koekjes verkocht. In China eten ze dan weer graag ons vlees: tot één vijfde van de export gaat over vleesproducten.

Toch is niet iedereen overtuigd van het Belgische wit-blauw. In Saudi-Arabië zijn ze blijkbaar verzot op Belgische diepvriesgroenten. En wij maar ons best doen om op tijd op de markt te geraken. Belgen eten zelf het liefst verse groenten, en dan bij voorkeur groentjes die je in verschillende gerechten kan gebruiken. Tomaten staan met stip op één, wortel op twee, en ook het Belgische witloof staat hoog genoteerd.

Het best verkochte fruit in België is dan weer de appel, maar het kleine fruit is in opmars. In 2014 werden bijvoorbeeld substantieel meer blauwe bessen verkocht. Misschien heeft dat iets te maken met de opkomst van health food? Vergeet de chocolade, spruitjes met gebakken patatjes all the way.

Lees meer

Dit al gelezen?