© Action, iStock

Vrouw koopt camera bij Action voor haar hond, maar wordt al maanden zélf begluurd ... en aangesproken

5 oktober 2017

Stel, je koopt een camera om je hond een beetje in de gaten te houden, maar eigenlijk word je zelf begluurd. Het overkwam de Nederlandse Rilana Hamer, die nu haar verhaal deelt via Facebook. 

De Nederlandse Rilana Hamer kocht zo'n twee maanden geleden een beveiligingscamera in Action. Ze deed dit om haar jonge puppy een beetje in de gaten te houden als die alleen thuis was. Het gaat om een camera die je kan aansluiten op het wifi-netwerk en waarvan je de beelden kan bekijken via een app op je smartphone. Via diezelfde app kan je de camera ook besturen én praten door de camera. Een handig extraatje voor Rilana die zo haar hondje kon aanspreken.

"Bonjour madame"

Maar nu kwam Rilana terug van de winkel en hoorde ze geluiden vanuit haar woonkamer. Het was de camera die volledig uit zichzelf heen en weer bewoog. Eerst dacht ze dat de camera simpelweg aan het updaten was en stelde ze zich er verder geen vragen bij. Tot de camera haar plots aansprak in het Frans: "Bonjour madame". Rilana was natuurlijk compleet in shock, "Ik bewoog naar links en rechts en de camera draaide met me mee."

Meteen trok ze de stekker uit en stopte ze de camera in een doos. "Ik dacht dat ik gek werd. Ik word bekeken, maar voor hoelang al? Wat heeft die persoon gezien van mij? Mijn huis, mijn persoonlijke bezittingen?"

De proef op de som

Die avond deed Rilana haar verhaal tegen een vriendin. Samen besloten ze om het het zaakje nog eens te onderzoeken. Ze stelden de camera een paar vragen. De camera antwoordde achtereenvolgens in het Frans, Spaans en Engels. Het gesprek evolueerde al snel in een verhitte scheldpartij. Rilana postte de video van dit gesprek op Facebook, samen met de vraag aan Action om de camera uit de rekken te halen. De Facebookpost werd in de afgelopen vier dagen al meer dan 2.000 keer gedeeld.

Onderzoek

Action laat weten aan Het Nieuwsblad dat ze de zaak grondig onderzoeken. "Wij hebben haar camera opgevraagd en gaan proberen te achterhalen wat er aan de hand is. Ligt het aan de wifi, aan het wachtwoord, aan hackers of aan het toestelletje zelf?”

Voorlopig is Rilana de enige die deze problemen heeft gehad. “Maar mocht blijken dat het om een groter probleem gaat, gaan we die camera’s uiteraard terugroepen. De klanten geven wij nu alvast het advies om het standaardwachtwoord sowieso aan te passen en ook de wifi goed te beveiligen.”

Lees meer

Dit al gelezen?