© iStock

Wat moet je doen als je verkeerd tankt ... en die duurdere varianten: wat doen die?

29 september 2017

Stel je maar eens voor dat je benzine in je dieselwagen tankt of omgekeerd. Het is snel gebeurd, maar wat moet je dan doen? Even verder rijden of meteen de  hulpdiensten bellen? En hoe zit het met die duurdere benzinevarianten? Werken die écht beter?

Elk jaar tanken in België zo’n 18.000 mensen de verkeerde brandstof. Dat meldt Touring. Meestal gaat het om chauffeurs die een nieuwe auto hebben die met een andere brandstof rijdt dan de vorige. Als het kwaad geschied is, is het een slecht plan om verder te rijden. Je zet je best zo snel mogelijk op een veilige plek.

Als je je al tijdens het tanken bewust wordt van je stommiteit, stel je je reis best uit. Zet je wagen in neutraal en duw hem naar een plaats waar hij veilig en niet in de weg van andere weggebruikers staat. Belangrijk: zet je motor niet aan!

Als je nietsvermoedend verder rijdt, zal de motor van je wagen automatisch afslaan omdat die niet gebouwd is om diesel of benzine te verwerken. Je zal nog ongeveer een afstand van één kilometer kunnen rijden.

In alle drie de gevallen moet je Touring Fuel Rescue bellen op 070 344 777. Zij zuigen de verkeerde brandstof uit de tank en zuiveren de tank van je wagen. Zo kan je snel weer de baan op. Hun prijs voor Touring-leden: 210 euro, inclusief nieuwe brandstof. Niet-leden betalen 351 euro.

Dieselchauffeurs, opgepast!

Het is hoe dan ook erger om benzine in een dieselauto te tanken dan omgekeerd. Als je dan de motor start, komt de gemengde brandstof in de leidingen van je wagentank. Het brandstofsysteem van dieselwagens moet gesmeerd blijven. Die smering gebeurt door de dieselvloeistof. Zeker als je nietsvermoedend verder rijdt, moet alles vervangen worden. Je riskeert dan een rekening van duizenden euro’s.

Wat met duurdere varianten?

Maar hoe zit het dan met die duurdere benzinesoorten? Radio 2 meldt dat de FOD economie twee keer per jaar alle 38.000 benzinepompen in België controleert. In sommige benzine zit er meer zwavel en er moet dus gecontroleerd worden of dat niet schadelijk is voor de motor.

Maar volgens Jo Vandeweghe van de petroleumfederatie kunnen er wel kwaliteitsverschillen zijn tussen verschillende benzinesoorten, zelfs als die aan de wettelijke normen voldoen. Zo voegen sommige merken additieven toe om de benzine te verbeteren. Vaak gaat het om een stof waardoor je verder kan rijden met je benzine. Die toevoegsels zijn dus niet schadelijk voor je auto, in tegendeel. Ook mogen garagisten je niet verplichten om op bepaalde benzinemerken te rijden.

Ook moet je opletten met de E-10-benzine. De gangbare benzine 95 is in het hele land vervangen door die nieuwe milieuvriendelijke soort met een groene sticker. E-10-benzine bevat maximaal tien procent bio-ethanol. Rijd je met een oudere wagen? FEBIAC heeft een app ontwikkeld om te testen of de benzinetank van jouw wagen E10 lust. Als dat niet het geval is, moet je benzine 98 tanken.

Lees meer

Dit al gelezen?