© Facebook

Aanval van Facebook op Netflix en co wordt serieus met investering van 830 miljoen euro

9 september 2017

Dat Facebook zich de komende jaren wil toeleggen op videocontent, is al lang geen geheim meer, maar hoe groot de investering is die het daarvoor wil doen, was nog niet bekend. En die investering is meer dan de moeite. Volgens The Wall Street Journal zou Facebook volgend jaar 1 miljard dollar (830 miljoen euro) opzij leggen om te investeren in tv-programma's.

Facebook is met zijn 2 miljard gebruikers het grootste sociale netwerk ter wereld, maar haalt daarmee verhoudingsgewijs nog altijd te weinig advertentiebudget binnen. Daarom wil het breder gaan en zich gaan meten met tv.

Vorige maand lanceerde Facebook 'Watch', een tabblad waarin alle video's verzameld worden. Dat is sinds kort bij alle gebruikers in de VS beschikbaar en komt daarna ook naar ons land.

830 miljoen euro

Maar 'Watch' moet natuurlijk ook gevuld worden met content en daar wil Facebook volgend jaar serieus voor investeren. Volgens bronnen aan The Wall Street Journal zou het bedrijf zo'n 830 miljoen euro opzij houden om videocontent te kopen.

Het denkt daarbij onder andere aan video's van websites zoals Vox, BuzzFeed en anderen, maar ook aan korte series. En recent bood het ook al voor een half miljard euro op de uitzendrechten van cricket in India.

Hoewel de investering serieus is, valt ze nog altijd klein uit in vergelijking met wat streamingsdiensten Amazon en Netflix uitgeven. Volgens de meest recente berichten investeren die jaarlijks respectievelijk 3,7 en 5 miljard euro in eigen tv-programma's.

Lees meer

Dit al gelezen?

Jouw reactie?