© Getty Images

Vlaanderen maakt rijopleiding superstreng, Brussel geeft rijbewijzen quasi weg: grote clash dreigt nu

6 september 2017

De regionalisering van de rijopleiding is complete Kafka geworden. Want Vlaanderen heeft die opleiding serieus verstrengd, met onder meer verplichte opleiding voor begeleiders (meestal de ouders). Maar Brussel heeft de opleiding net soepeler gemaakt. Het gevolg? Straks geeft Vlaanderen geen voorlopig rijbewijs als je in Brussel je theorie deed. Een zwaar conflict dreigt.

Rijbewijsshoppen: het kan in België. Want in Vlaanderen zijn er strengere regels rond de theoretisch én praktische kant van de rijopleiding. Maar Brussel gaat helemaal de andere kant op: daar is het veel makkelijker en kan je sneller in praktijk rijden. Een explosieve toestand.

Streng Vlaanderen: verkeersveiligheid voorop

N-VA-minister van Mobiliteit Ben Weyts besliste in de Vlaamse regering dat het allemaal strenger moet: je moet voortaan 9 maanden wachten tussen je theoretisch en praktisch examen. Veel langer wachttijden dus. Bij het theoretisch examen worden ernstige fouten zwaarder bestraft. Het examen is veel moeilijker geworden: slechts één op zeven slaagt voorlopig.

En in de praktijk moeten chauffeurs ook meer vaardigheden demonstreren voor ze hun rijbewijs kunnen krijgen. Waar je nu enkel moet kunnen keren in een smalle straat en parkeren achter een voertuig zijn er vier manoeuvres bij gekomen. Je moet in een rechte lijn achteruit kunnen rijden, evenwijdig ten opzichte van de weg links parkeren tussen twee voertuigen, loodrecht ten opzichte van de weg vooruit in een vak parkeren en loodrecht ten opzichte van de weg achteruit in een vak parkeren. Chauffeurs moeten ook een gevaarherkenningstest in het examencentrum afleggen. Tot slot moeten ze bewijzen dat ze zelfstandig kunnen handelen, zonder de aanwijzingen van de examinator, door bijvoorbeeld per gps een bestemming te bereiken. Een hele boterham dus, maar volgens Weyts is dit examen nodig om het aantal verkeersdoden terug te dringen.

Zelfs 'vrije begeleiders', meestal je ouders, worden strenger aangepakt. Want als zij je begeleider worden (en niet een officiële instructeur) in de periode van je voorlopig rijbewijs, moeten ze eerst een korte opleiding volgen. Een Vlaamse gemeente mag voortaan maar een voorlopig rijbewijs afleveren, als er een bewijs is dat je begeleider zo'n opleiding volgde.

Soepel Brussel: voor 1.500 euro cash rij je meteen rond

Die strenge regels dreigen nu helemaal te clashen met Brussel. Want daar gelden al die strenge extra voorwaarden niet om een rijbewijs te halen. Daar kan je, na 30 uur les (en 1.500 betalen aan een rijschool) al meteen je praktijktest doen. En ook de zwaardere testen, zoals zwaardere theoretische examens, die gelden allemaal niet in Brussel. Plus: van een extra opleiding voor zogenaamde 'vrije begeleiders' is helemaal geen sprake. Iedereen die een rijbewijs heeft mag daar begeleiden.

Zowel het theoretisch als praktisch examen makkelijker in Brussel? De effecten zijn al te zien: de examencentra in Schaarbeek en Anderlecht zagen in het voorjaar al een stijging in het aantal Nederlandstalige deelnemers.

Clash tussen de Vlaamse en federale regering

Maar zo makkelijk gaat het dus niet: want die Vlaamse gemeenten willen nog steeds dat bewijs zien dat de vrije begeleiders de in Vlaanderen verplichte opleiding volgden. En dus dreigt een relletje, want kan je dan met een Brussels theoretisch rijbewijs nog een voorlopig rijbewijs krijgen in Vlaanderen?

Een eigen 'Vlaamse' voorwaarde dus voor een voorlopig rijbewijs, zo vindt ook François Bellot, de federale minister van Mobiliteit (MR). En dat rijbewijs zelf is dan weer een federale bevoegdheid, dus daar moet Vlaanderen afblijven, zo zegt hij aan De Standaard. Hij trekt tegen de maatregel van Weyts naar de Raad van State.

Weyts reageert geprikkeld: "Waarom heeft de partij van minister Bellot de zesde staatshervorming goedgekeurd, als ze nu telkens naar de Raad van State stapt als ik gebruik maak van bevoegdheden die mij zijn toegewezen? Vanuit Vlaanderen proberen we de rijopleiding te moderniseren, maar het federale niveau doet niets anders dan ons stokken in de wielen steken."

Hoe dan ook dreigt de clash nog groot te worden: Vlaanderen gaat in de ene richting, Brussel in de andere. En dat kan de Raad van State, die gewoon moet kijken of alle regels nageleefd worden, niet tegenhouden.

Lees meer

Dit al gelezen?

Jouw reactie?