© istock, coca cola company

Test-Aankoop waarschuwt voor bedrieglijke reclame van Capri-Sun: "Het is helemaal geen vruchtendrank"

5 september 2017

Het nieuwe schooljaar is nog maar pas begonnen en consumentenorganisatie Test-Aankoop waarschuwt al voor de gevaren van een populair kinderdrankje. Capri-Sun, dat in handen is van The Coca Cola Company, zou helemaal niet zo onschuldig zijn als de verpakking doet vermoeden. Test-Aankoop beweert zelfs dat het drankje helemaal niet het label vruchtendrank zou mogen dragen en dat het een limonade is.

Test-Aankoop waarschuwt voor twee drankjes die gezond lijken, maar dat eigenlijk niet zijn. Dat meldt Het Nieuwsblad. "In tegenstelling tot wat supermarktketen Lidl beweert, is Capri-Sun géén vruchtendrank", stelt Test-Aankoop. "Het is een limonade. En Fruity Water, het nieuwe drankje van Capri-Sun, klinkt misschien gezond, maar ook dat is een limonade en géén alternatief voor water." Het is niet de eerste keer dat er voor Capri-Sun gewaarschuwd wordt. Zo zeiden Franse voedingsspecialisten voor de vakantie al dat “het populaire kinderdrankje bijna net zoveel suiker als cola bevat en dat het niet gezond is".

Geen vruchtendrank

Test-Aankoop is boos omwille van een recente reclamefolder van Lidl, waarin Capri-Sun verkeerdelijk als een "vruchtendrank" werd voorgesteld. "Want deze drankjes bevatten maar 12 procent vruchtensap", klinkt het. "Dat is veel te weinig om de naam vruchtendrank te mogen dragen." Zo bepaalt de wet dat je pas van vruchtendrank mag spreken als er voor minstens 50 procent vruchtensap in een drankje zit, voor sommige fruitsoorten, zoals zwarte bessen, is dat wel maar 25 procent.

"Vruchtendrank klinkt natuurlijk gezonder dan limonade", zegt Test-Aankoop nog. "Door dit drankje zo te noemen, wekt Lidl de indruk dat het gezonder is dan het is. Een illusie die nog eens wordt versterkt door de stukken fruit die op de verpakking pronken. Fruit afbeelden op een product dat amper fruit bevat: het is een marketingtechniek die wij in het verleden al meermaals aanklaagden."

Geen alternatief voor water

Ook Fruity Water, een nieuw product van The Coca Cola Company en Capri-Sun, krijgt de volle laag van Test-Aankoop. "Door de term water te gebruiken, wekt de fabrikant de indruk dat het een alternatief is voor water", zegt Test-Aankoop. "Dat klopt niet. Dit is een doodgewone limonade, gezoet met zoetstof. Er is geen suiker aan toegevoegd, maar door het citroenzuur dat erin zit, is deze drank slechter voor de tanden dan water."

Lees meer

Dit al gelezen?