© iStock

Onterecht geld op je gsm-factuur door betaalnummers? Dan word je vanaf volgend jaar sneller geholpen

31 augustus 2017

Er is een oplossing in de maak voor fraude met betaalnummers. Die kunnen je vaak een heel hoge telecomfactuur bezorgen zonder dat je er veel kan aan doen. Daarom hebben technologiefederatie Agoria en minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) een gedragscode uitgewerkt die problemen sneller moet oplossen. Die gaat in op 1 januari 2018.

Iedereen die het ooit heeft meegemaakt, weet hoe moeilijk het is om ervan af te raken. Als je ooit bent ingeschreven op een betaalnummer blijft de dienst je vaak berichten sturen of geld aanrekenen zonder dat je daar veel kan aan doen. Telecomoperatoren sturen je wandelen, maar de dienst zelf is niet te bereiken.

Daar wil minister De Croo nu iets aan doen. Colt, Orange Belgium, Proximus, Telenet en Voo hebben daarom een gedragscode ondertekend met afspraken om fraude en misbruik te beperken. De vijf operatoren hopen dat ook anderen zich aansluiten zodat iedereen even goed geholpen wordt.

"Niet langer van kastje naar de muur"

Er zijn heel wat maatregelen genomen. Zo gelden er maximumprijzen en is er een tariefvermelding voor oproepen hoger dan 1 euro per minuut. Fraude moet beperkt worden door striktere identificatie en betere uitwisseling van informatie. Klanten die toch het slachtoffer worden van misbruik worden beter geholpen door de betrokken partijen. En er komt een website met informatie en klachten moeten sneller behandeld worden.

"Al heel wat jaren zijn er problemen met betaalnummers. Deze gedragscode pakt die problemen eindelijk aan. Consumenten zullen met hun klachten niet langer van het kastje naar de muur worden gestuurd", zegt minister De Croo, die de afspraken op termijn wil omzetten naar een wet.

Lees meer

Dit al gelezen?

Jouw reactie?