Mario + Rabbids: Ubisoft exclusief voor Nintendo, dat moet vonken geven! En dit is een heerlijke game

30 augustus 2017

Twee producenten van de meest verslavende games die hun populairste spelfiguren samenbrengen in een knotsgekke mash-up. Het kon niet anders of 'Mario + Rabbids: Kingdom Battle' moest een heerlijke game worden. En onze verwachtingen zijn helemaal ingelost. Nu al krijgt deze game van ons de prijs voor het meest entertainende spel van het najaar.

De Nintendo Switch is nu al enkele maanden op de markt, en zoals we bij de release voorspeld hadden, zou de console vooral in de tweede helft van het jaar een versnelling hoger schakelen. Dat moment lijkt nu aangebroken, en terwijl we allemaal uitkijken naar het langverwachte spel Super Mario Odyssey, mocht Ubisoft intussen z'n rabbids loslaten op de console. Bijzonder, want daarmee maakte de producent z'n eerste exclusieve game voor de Switch. De combinatie werkt in elk geval, want net zoals bij Nintendo weten ze ook bij Ubisoft als geen ander hoe ze een leuke game moeten maken.

Hoe kom je tot zo'n vreemde mash-up? Eigenlijk doet dat er niet toe, en dus doen we het met een intro die veel aan de verbeelding overlaat. De gekke rabbids vallen binnen in de wereld van Mario, Luigi, Peach, Toad en andere bekende Nintendo-figuren. Ze brengen natuurlijk een ander soort humor en wapens mee dan je gewend bent in het Mushroom Kingdom. Voor één keer schieten Mario en Luigi geen vuur uit hun handschoenen na het vinden van een vuurbloem, maar halen ze een futuristisch wapen boven om op vijanden te knallen.

Schaakspel

Die vijanden zijn uiteraard de rabbids, want ze moeten één van hen vangen die de sleutel (een speciale bril) heeft om de ongezonde mix van hun twee werelden ongedaan te maken. In die mix zijn ook rabbids en Mario-figuren vermengd geraakt. Zo bestuur je bijvoorbeeld een konijn met de outfit van Luigi en met die van Peach. Daarnaast doen uiteraard ook de echte Luigi en Peach gewoon mee. En je kan al raden dat Bowser of Bowser Junior ook ergens moet rondlopen wanneer het kwaad zich in het koninkrijk verspreidt.

Nadien wordt Mario + Rabbids: Kingdom Battle eerder een puzzel- dan een platformspel. Je beweegt je door verschillende werelden met telkens negen levels. In iedere level moet je één of meerdere gevechten winnen. Daarvoor lopen de figuren rond op een soort strategisch platform met veel obstakels om dekking te zoeken. Dat is ook nodig, want zoals in een ouderwets schaakspel zijn de helden en de vijanden om beurten aan zet. Eerst mogen wij onze figuren verplaatsen en indien mogelijk een aanval laten uitvoeren. Daarna moeten we de aanval van onze vijand ondergaan.

Tactiek is nodig

Iedere keer wanneer je een vijand raakt of zelf geraakt wordt, neemt dat een hap uit de HP-balk. Raakt die leeg, dan is dat figuurtje uitgeschakeld voor het gevecht. De rabbids verdwijnen gewoon, terwijl onze figuren uitgeteld op de grond blijven zitten. In de meeste gevechten is het de bedoeling om alle of een bepaalde hoeveelheid vijanden uit te schakelen. Soms moet je een gebied bereiken, en daarvoor het hele vijandelijke leger zien te passeren. En er zijn ook boss battles waarbij het je doel is om een sterke baas uit te schakelen.

Het niveau gaat stelselmatig omhoog. De eerste spelletjes zijn heel simpel, maar nog voor het einde van de eerste wereld ga je het behoorlijk lastig krijgen als je niet nadenkt over een strategie. Laat je figuren niet als kippen zonder kop over het veld lopen, want dan raak je ze één voor één kwijt. Soms blijven ze best bij elkaar, aangezien de ene figuur de andere een zetje kan geven om zo een grotere afstand tot een vijand te overbruggen. En dan is de kans groter dat je een vijand uitschakelt voor die ook maar iets kan terugdoen. Behalve schieten kan je in één beweging ook je vijand tackelen.

Teamwissels

Je beschikt ook over een arsenaal aan vaardigheden en wapens die je geleidelijk aan vrij speelt en verstandig moet inzetten. Je team bestaat ook uit meerdere figuren, zodat je telkens kan selecteren wie je in de strijd gooit. Tijdens een level vult je HP-balk zich immers niet na het winnen van een gevecht, dus dreig je op halve kracht aan de volgende strijd te beginnen als je geen vervanging doorvoert. Iedere figuur heeft ook z'n eigen vaardigheden, zodat je tactiek moet bepalen wie het best geschikt is voor een gevecht. In je team zitten dus onder andere Mario, Luigi, Rabbid Luigi en Rabbid Peach.

Nieuw is het concept natuurlijk niet, maar Ubisoft heeft er iets moois van gemaakt. Verslavend is het zeker, maar het blijft ook uitdagend omdat er steeds meer nieuwe mogelijkheden verschijnen. In totaal zijn er vier werelden van negen levels. Dat lijkt niet bijster veel, maar per level ben je een kwartier tot een half uur bezig. En naarmate je sterker wordt, kan je in oude werelden ook nieuwe mogelijkheden vrijspelen. Terugkeren is de boodschap, of gewoon even in de wasmachine van de rabbids springen. Dat is immers een tijdmachine.

Daarnaast zijn er nog meer mogelijkheden toegevoegd om de levensduur van het spel te verlengen, en zo kan je uiteraard ook met vrienden aan de slag gaan.

Conclusie: 9/10

Een dikke pluim voor Ubisoft, want het gebeurt niet vaak dat Nintendo z'n beroemde figuren in handen van een andere producent legt. Je vergeet op den duur zelfs dat dit eigenlijk geen game is die rechtstreeks uit het Japanse bedrijf komt. En als je Super Mario zo overtuigend kunt mixen met je eigen spelfiguren, dan heb je het goed gedaan. Het spel blijft boeien en van zodra je die controller opzij hebt gelegd, gaan je handen alweer jeuken om verder te spelen. Dan weet je dat een spel absoluut geslaagd is.

Wat is overigens de bijdrage van de Switch tot dit spel? Voor ons was het vooral aangenaam dat we het toestel uit z'n houder konden nemen en op één van de laatste snikhete zomerdagen gewoon buiten konden verder spelen. Voor de rest zien we eigenlijk weinig verschillen met de Wii U. Maar het spel is op die manier eigenlijk alles waar de Switch voor staat: entertainment, altijd en overal. Missie geslaagd!

Lees meer

Dit al gelezen?