© Instagram @domino's

Win of fail? Daarom post Domino's Pizza zo’n walgelijke foto’s van hun gerechten op Instagram

30 augustus 2017

Met de alomtegenwoordigheid van de sociale media probeert iedereen tegenwoordig zijn leven zo prachtig mogelijk in beeld te brengen. Maar bij Domino's Pizza gaan ze tegen die trend in en hebben ze enkele gedrochten van pizza’s op Instagram gepost. En ze komen er nog mee weg ook! 

Als je naar #food zoekt op Instagram, krijg je meer dan 200 miljoen resultaten: cupcakes in meerdere kleuren, fancy boterhammen, overheerlijke ribben met barbecuesaus, gemarineerde kippenvleugels, pannenkoeken met slagroom, … De culinaire kant van Instagram is supermooi en smakelijk.

Maar tussen al die delicatessen sharen ook fastfoodketens hun foto’s van hun producten op de sociale media om ons honger te doen krijgen en ons naar hun dichtstbijzijnde vestigingen te lokken. Maar vaak zien de gerechten van de fastfoodketens er online veel mooier uit dan wat ze in werkelijkheid verkopen. De sociale media-manager van Domino's Pizza heeft dat door en daarom de post de keten al enkele jaren realistische foto’s van hun gerechten. Doen ze je maag omkeren of doen ze je net watertanden? De meningen zijn verdeeld.

Een bejaarde pizza pepperoni en nuggets in een karton. Smakelijk!

Laat ons eerlijk zijn: een filter en een andere hoek kunnen wonderen doen. Kijk maar naar de foto’s van Pizza Hut:

Moet je deze lookbroodjes zien! Het lijkt wel hondenvoer ...

Serieus? Wat doen die strontjes op onze pizza's?

En hier: een filter of montuur toevoegen was teveel gevraagd?

En waarom hebben ze vanuit een grot foto's van deze pizza genomen?

Een strategie die werkt!

Je kan wel zeggen dat het Instagramaccount van Domino’s Pizza het omgekeerde is van foodporn. Terwijl de foto’s van McDonald's, Taco Bell, Pizza Hut en Burger King er ideaal en blinkend uitzien, lijkt het eten van Domino’s rijp voor de vuilnisbak. Maar levert die aparte strategie van Domino’s Pizza ook iets op? Op de sociale media alvast wel. Elke post is gemakkelijk goed voor zo’n 10.000 likes, ongeveer evenveel als de concurrentie dus. Als je een kijkje op Social Metrics neemt, blijkt al snel dat Domino's meer geliefd is dan Pizza Hut. Ook uit de financiële gegevens van Domino's blijkt dat deze strategie zijn vruchten afwerpt.

Transparantie in marketing

De businesswebsite Market Watch meldt dat het heel goed gaat met Domino’s. Concurrent Pizza Hut daarentegen zit volgens Fox News in het rood. Toegegeven: naast de foto’s op sociale media zijn er nog heel wat factoren die invloed hebben op de verkoopcijfers van een fastfoodrestaurant. Toch moet de impact ervan niet onderschat worden.

“Ik denk dat dit exact is waarnaar we op zoek zijn”, zegt Denis Maloney, online strateeg van Domino’s, aan zakentijdschrift Fast Company. “Ze zien er zo écht uit, maar niet perfect. Deze foto’s tonen exact wat je op je bord krijgt. Het ziet er misschien niet fantastisch uit, maar de foto’s doen je wel denken aan hoe goed je pizza de vorige keer smaakte.”

Domino’s begon jaren geleden al met deze ‘realistische strategie’. “We zijn hier niet om tegen u te liegen”, klinkt het bij Domino’s.

Lees meer

Dit al gelezen?