© Getty

Kaartje voor Taylor Swift? Koop dan maar al wat merchandise

29 augustus 2017

Fans van Taylor Swift beginnen maar beter te sparen, willen ze überhaupt kans maken om kaartjes te kopen voor een concert van haar komende tour. De Amerikaanse zangeres werkt namelijk samen met Ticketmaster om 'echte fans' voorrang te geven bij de online ticketverkoop. Hoe meer merchandise je koopt, hoe 'echter' je fan bent. Een slimme commerciële zet.

Ticketmaster, de verdeler van tickets voor grote concerten zoals die van Harry Styles, Bruce Springsteen en Ed Sheeran, heeft begin dit jaar een nieuw verkoopsysteem voor grote muziekoptredens gelanceerd: Verified Fan. Zo weerhouden ze ticketbots ervan kaartjes op te kopen om nadien door te verkopen aan woekerprijzen.

Fans van de artiest kunnen zich registreren als 'Verified Fan' via Ticketmaster door hun persoonsgegevens en sociale media op te geven. Via die gegevens wordt dan nagegaan of je een echte fan bent. 'Echte fans' krijgen in de week van de kaartenverkoop een code toegestuurd waarmee ze een uur vroeger dan 'valse fans' kaartjes kunnen kopen. Maar Taylor Swift gaat nog een stapje verder in die schifting.

Hoe meer merchandise je koopt, hoe loyalere fan je bent

Taylor Swift heeft het begrip 'Verified Fan' gecommercialiseerd door de verkoop van merchandise en cd's te verwerken in het Verified Fan-systeem. Slim maar ook jammerlijk voor fans die net genoeg kunnen sparen om een duur concertticket te betalen. Het komt erop neer dat elke fan een aantal punten kan verdienen om dichter bij de status van 'Verified Fan' te geraken.

Bestel je het nieuwe album van Taytay dan krijg je een high boost. Bekijk je de videoclip van Taylor Swift's nieuwe single, levert je dat slechts een low boost op. Je kan je 'status' als echte fan volgen op de site van Ticketmaster. Maar die kan elk moment veranderen wanneer nieuwe fans zich registreren of oude fans meer merchandise kopen dan jou. Bovendien is het niet eens zeker dat je aan een ticket zal geraken. Er kunnen altijd 'betere' fans in jouw regio zijn, die wel een code krijgen en jij niet.

Fans keren zich nu massaal tegen Taylor Swift

De muziekwereld was geschokt bij het horen van deze actie. Maar wat nog veel erger is: haar fans keren zich nu ook tegen de zangeres. Stel het je maar eens voor: je hebt lang gespaard om dat dure concertticket te kunnen betalen en dan krijg je te horen dat je nog eens bakken T-shirts en prullaria van de zangeres moet kopen, wil je überhaupt een ticket kunnen kopen. Een gouden slangenring zorgt bijvoorbeeld voor een extra boost, maar die kost wel al 60 dollar.

Op Twitter regende het dan ook negatieve commentaar. Of het systeem daarom zal falen? Nee. De registratiewebsite lag bij de lancering al meteen uren plat.

Lees meer

Dit al gelezen?