Realistischer kan een racegame toch niet meer worden? Waarom we heel veel verwachten van Project Cars 2

17 augustus 2017

We hebben het eigenlijk nog nooit meegemaakt: zoveel grote racetitels die in een fractie van enkele maanden verschijnen. En de drie grootste krijgen we zelfs in een tijdspanne van amper vier weken. Maar welke game zal zich tot de beste van het najaar kronen? Je denkt dan meteen aan Gran Turismo of Forza Motorsport, maar wij zetten ons geld stilaan op Project Cars 2.

De eerste Project Cars was een aantal jaar geleden een aangename verrassing. Het was toen een beetje het spel waar iedere raceliefhebber op aan het wachten was. De nadruk lag meer dan elders op de rijervaring, en je moest als piloot een bijna foutloos parcours afleggen om een race te kunnen winnen. Wat ons toen ook enorm beviel was het verschil dat je voelde wanneer je aan boord van een andere bolide stapte. Hoe kon een tweede editie dan nog verbeteren? Door nog meer oog voor details te hebben, en door nog een paar merken aan de garage toe te voegen, want daar blinken de concurrenten ook in uit. En door de grens tussen game en realiteit nog meer te doen vervagen.

Spelen met het weer

Eén van de grootste problemen voor ontwikkelaars van racegames is al sinds mensenheugenis het weer. Logisch, want eigenlijk moet je bijna een volledig nieuw circuit uittekenen als je een droge race tegenover een wedstrijd in de regen zet. En vaak is het ook het één of het ander: een hele race regen of een hele race zon. Games hebben in het verleden vaak net hier aan realisme ingeboet, maar dat hebben ze bij Project Cars 2 begrepen.

En zo zullen we dus eindelijk een game krijgen die met de weerelementen gaat spelen. Plassen die bepaalde delen van het circuit plots gevaarlijk maken, de hitte van het asfalt die een invloed heeft op je banden en remmen, etc. De circuits zullen zelfs veranderen naargelang van het seizoen waarin je je bevindt.

Een ander vaak terugkerend probleem is dat een game nooit kan verstoppen dat je tegen een vooraf geprogrammeerde computer aan het racen bent. Er gebeuren niet veel onverwachte dingen, en na een paar races weet je al wat de AI gaat doen. Hier zondigde de eerste Project Cars eigenlijk ook al niet veel meer tegen, en in de tweede editie zou dat nog beter kunnen worden. Niet dat je plots de skills van Lewis Hamilton nodig zal hebben, want uiteraard kan je het niveau van tegenstanders gemakkelijk naar eigen wens aanpassen. Maar een AI die ook eens onverwachte foutjes maakt, dat zien we heel graag. Het maakt een race veel onvoorspelbaarder.

Bijna als in een echte auto

Uiteraard zijn de auto's nog altijd het belangrijkste in een racegame en die zijn zo mogelijk nog realistischer geworden. Newsmonkey was er onlangs bij tijdens een preview in de buurt van Parijs, en behalve de game waren er ook echte bolides zodat we de vergelijking konden ervaren. Een verslag hiervan zie je in de video onder dit artikel. Moedig ook dat de makers van een game de wagens uit het spel buiten gewoon klaarzetten, want zo hadden we voor hetzelfde geld moeten besluiten dat Project Cars 2 uiteindelijk nog steeds maar een spel is.

Die ervaring heb je in de huiskamer natuurlijk niet, maar neem het van ons aan dat ze wisten wat ze deden. Nog meer dan in de eerste game ga je de verschillen tussen auto's aan den lijve ondervinden. Aan de ene kant tussen de meer klassieke wagens en de moderne auto's, maar zeker ook tussen superwagens onderling. En het gedrag van een wagen in de game begint verdacht veel op dat van de echte auto te gelijken. We zijn jaloers op de mensen die ze allemaal hebben mogen testen om dit mogelijk te maken.

Ferrari

Aan merken zal er ook geen gebrek zijn. Zo maakte Slightly Mad Studios onlangs nog bekend dat Ferrari nu deel uitmaakt van de renstallen en er verschillende wagens beschikbaar zullen zijn. Dus ook die enorme keuzemogelijkheden van Gran Turismo en Forza Motorsport heeft Project Cars 2 geneutraliseerd. Let op, we gaan die twee nog niet afschrijven, want tijdens eerdere demo's waren we ook hiervan onder de indruk. Maar Project Cars 2 heeft alles om nog net iets meer te zijn.

We worden dus verwend als liefhebbers van racegames en staan wellicht voor drie van de beste racetitels aller tijden. Project Cars 2 verschijnt op 22 september als eerste, twee weken later gevolgd door de Xbox-topper Forza Motorsport 7, en nog eens twee weken later door het paradepaardje van Playstation: Gran Turismo Sport. Uiteraard gaan wij ze voor je testen en lees je op newsmonkey welke game je geld nu het meest waard is. Geniet intussen al even mee van onze preview op Project Cars 2.

Lees meer

Dit al gelezen?