© istock, wikimedia

Straks moet je een voorschot van 25 euro betalen als je een tafel in een restaurant reserveert. Een realistisch initiatief?

10 augustus 2017

Een tafeltje reserveren en dan niet komen opdagen, het is blijkbaar schering en inslag in de Vlaamse horeca. Daarom hebben 387 restaurants zich aangesloten bij TableFever, een online reservatieplatform waarbij klanten voorschotten moeten betalen. Voor een tafeltje in een brasserie zal je zo’n 25 euro moeten betalen. Een goede oplossing? Filip Vanheusden, voorzitter van Horeca Vlaanderen, en heel wat restaurantuitbaters twijfelen eraan.

Heel wat restaurants zijn het beu dat klanten, die gereserveerd hebben, toch niet komen opdagen. “Het is de jongste jaren een kwalijke traditie aan het worden, waardoor restaurants heel wat inkomsten verloren zien gaan. Een lege tafel is een ferme streep door je rekening", zegt Filip Vanheusden, voorzitter van Horeca Vlaanderen, aan Het Laatste Nieuws.

Daarom lanceert TableFever vandaag een eerste online reservatieplatform in Vlaanderen waarbij je voorschotten moet betalen. Bij een brasserie zal het bedrag ongeveer 25 euro per tafel zijn, bij sterrenzaken 100 euro. Telefoneren is dus niet meer nodig: via het internet heb je nu in no-time een tafeltje geboekt. Maar afzeggen of niet komen opdagen is nog makkelijker en dat merken ze ook in de restaurants. Momenteel zijn er 387 horecazaken aangesloten bij TableFever. Er worden zo’n 1.200 reservaties per dag verwacht.

Herinnering

Dat restaurants klanten aan hun reservatie herinneren met een telefoontje of een e-mail, is al langer geweten. Maar volgens Vanheusden leggen sommige zaken zelfs een zwarte lijst aan van mensen die reserveren, maar niet komen opdagen. Het is niet uitzonderlijk dat bankkaartgegevens aan klanten gevraagd worden.

Verregaand?

Het idee om een voorschot te vragen, is niet van gisteren. In 2013 al bleek uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) dat een kwart van de restaurants overwoog zo’n maatregel in te voeren. Intussen zijn er al heel wat restaurants die zo’n voorschot vragen, vooral sterrenzaken.

Toch vond 72 procent van de restaurants het vorig jaar nog een brug te ver om een voorschot aan hun klanten te vragen. Hoofdredenen daarvoor: klantonvriendelijk (24 procent), het schrikt klanten af (20 procent) en het zal het aantal reservaties doen dalen (16 procent).

Ook Guy M., een anonieme uitbater van een horecazaak uit het Leuvense, denkt er zo over. “Als ik daarmee zou beginnen, zou niemand nog reserveren”, zegt hij aan newsmonkey. Guy M. heeft een andere methode om het verlies van tafelcapaciteit door klanten, die niet komen opdagen, tegen te gaan. “Bij ons kan je hoe dan ook niet reserveren voor een plekje op het terras. Die tafels zitten in de zomer toch meteen vol. Trouwens, wie gereserveerd heeft en na een halfuur niet komt opdagen of niets verwittigd heeft, verliest zijn tafel. Zonder pardon! Zo doen we dat al sinds de opstart van onze zaak.”

Lees meer

Dit al gelezen?