© iStock

Wetenschappelijk bewezen: yoga helpt bij een depressie

7 augustus 2017

Of je nu de adelaar, de halve kikker of hoofd-naar-kniehouding doet, het is allemaal goed voor je. Volgens wetenschappers kan yoga bijdragen tot stressvermindering, een betere stemming en minder angst. In sommige gevallen kan je zelfs een depressie uit je leven stretchen. Het kan nooit kwaad om het eens uit te proberen, niet?

Op de jaarlijkse bijeenkomst van de America Psychological Association werden zes presentaties getoond waaruit bleek dat yoga genezende effecten heeft op mensen met een depressie. De studies concludeerden dat deze vorm van lichaamsbeweging goed was voor iedereen, ongeacht je leeftijd, beroep of geslacht.

Een van de studies was heel opmerkelijk. Wetenschappers van het San Francisco Veterans Affairs Medical Center, hebben bewezen dat mannelijke veteranen minder symptomen hadden door yoga. Zij moesten acht weken lang, twee keer per week yogaoefeningen doen en het resultaat was er: hun depressieve gedachten waren sterk verminderd.

Populariteit

Volgens een auteur van één van de studies is yoga populair om een reden. "Veel yogapraktijken vinden stressreductie en andere geestelijke gezondheidsproblemen één van de belangrijkste reden om yoga te doen," vertelde de auteur dr. Lindsey Hopkins.

Verbetering

De onderzoekers voegen eraan toe dat deze vorm van lichaamsbeweging je kan helpen, maar het zou de traditionele therapie niet volledig vervangen. "Op dit moment kunnen we alleen yoga aanbevelen als een aanvullende aanpak. Waarschijnlijk heb je meer effect als je het combineert door met een erkende therapeut te praten," zegt Hopkins. "Yoga geneest niet maar het zorgt wel voor een verbetering."

Lees meer

Dit al gelezen?

Jouw reactie?