© EPA

Noord-Koreaanse raket scheerde gevaarlijk dicht voorbij passagiersvliegtuig van Air France

3 augustus 2017

Op de plek waar afgelopen vrijdag een intercontinentale ballistische raket (ICBM) van Noord-Korea in zee landde, vloog tien minuten eerder een passagiersvliegtuig van Air France. Volgens experts is de kans uiterst klein dat een vliegtuig geraakt wordt, maar moest het zover komen, kunnen de piloten er weinig aan doen. Ondertussen wordt Noord-Korea als een echte nucleaire dreiging gezien. Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken Rex Tillerson probeert onderhandelingen met Pyongyang op gang te krijgen.

De intercontinentale ballistische raket (ICBM), die Noord-Korea afgelopen vrijdag afvuurde, is toen heel dicht bij een Boeing 777 van Air France gekomen. Dat meldt de Amerikaanse nieuwszenders ABC News en CNN. Op de plek waar de raket in zee landde, vloog amper tien minuten eerder het passagiersvliegtuig met 323 mensen aan boord voorbij. Het Japanse ministerie van Defensie meldde dat de raket zo’n 100 kilometer van het Japanse Okushiri-eiland in zee terechtkwam. Het luchtruim in die regio is drukbezet met commercieel vliegverkeer.

Kans uiterst klein

Air France beweert via een statement aan ABC News weten dat de vlucht van Tokio naar Parijs nooit in gevaar is geweest. De vliegmaatschappij beweert ook dat hun vluchtroutes niet door het testgebied van Noord-Korea lopen: “Air France let scherp op potentieel gevaarlijke vliegroutes en past indien nodig routes aan.”

Een woordvoerder van Air France heeft aan RFI, een internationaal, Frans radiostation, laten weten dat veiligheidsmaatregelen genomen worden: “De vliegmaatschappij heeft besloten om haar no-fly zone nabij Noord-Korea verder uit te breiden. Uiteraard wordt er niet boven het land gevlogen.” Volgens CNN is het de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappijen om hun vluchtroutes aan te passen. Maar dat zou hen miljoenen euro’s verlies kunnen opleveren.

Een luchtvaartexpert liet aan CNN weten dat de kans dat een vliegtuig door een raket getroffen wordt één op een miljard bedraagt. Toch zei een ervaren piloot aan de televisiezender dat het voor hen heel moeilijk is om zo’n raketten te ontwijken en om ze te spotten op de radars: “Je zou het zelfs niet beseffen als ze op je af zouden vliegen.” “De luchtverkeersleiding staat nog niet zover dat ze kunnen vermijden dat een raket een vliegtuig raakt”, zegt ook luchtvaartexpert Mark Rosenker aan CBS.

Het Amerikaanse Pentagon heeft zorgen geuit over het gevaar van de testraketten voor de commerciële luchtvaart. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS geeft Noord-Korea nooit een waarschuwing af voor de lancering van een testraket.

VS wil onderhandelen

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Rex Tillerson heeft, in de nasleep van de raketlancering van vrijdag, geprobeerd een dialoog met Noord-Korea op gang te brengen. Hij verzekerde Noord-Korea dat de VS niet hun vijand is en vroeg aan China, de economische bondgenoot van Noord-Korea, om te helpen om Kim Jong-un aan de onderhandelingstafel te krijgen. Ook gaf Tillerson aan dat Pyongyang zijn kernplannen moet staken als het vrede wil.

Ondertussen staat het na twee jaar onderzoek ook vast dat vlucht MH17 van Malaysia Airlines, die in 2014 neerstortte bij het Oost-Oekraïense dorp Hrabove, geraakt was door een raket. Alle 298 passagiers en bemanningsleden kwamen om. Het projectiel was afgeschoten op een basis van pro-Russische separatisten. Dat onderzoek werd meteen verworpen door het Kremlin.

Lees meer

Dit al gelezen?

Jouw reactie?