Nog goedkoper vliegen? Jazeker: lage brandstofprijzen duwen Ryanair, Wizzair en Easyjet in oorlog

25 juli 2017

De olieprijs flirt met 40 dollar per vat: historisch laag. En dus kunnen de luchtvaartmaatschappijen terug ademhalen na moeilijke jaren. Maar prijsbrekers zoals Ryanair, EasyJet en Wizzair maken gebruik van die ruimte om aan te vallen: ze willen de prijzen nog lager duwen. Spotgoedkoop vliegen in tijden van global warming, de vreemde realiteit van 2017 ...

Natuurlijk moet je het met een korreltje zout nemen: de grote baas van Ryanair Micheal O'Leary die weer eens een oorlog aankondigt in de prijzen, "tot 9 procent goedkopere vliegtickets". Hij doet het elk jaar, met regelmaat van de klok. Een PR-stunt dus?

Wel, er is meer aan de hand in de luchtvaartsector. De olieprijs staat bijzonder laag, al een paar jaar nu. Dat heeft alles te maken met de revolutie in de VS rond schaliegas en olie: de laatste jaren zijn er heel veel nieuwe oliebronnen in de VS bijgekomen en er is eigenlijk een overaanbod op de wereldmarkt. Daardoor blijft de prijs bevroren op zo'n 40 dollar per vat.

En die olieprijs is een van de belangrijkste factoren voor de prijs van een vlucht. De afgelopen jaren profiteerden veel luchtvaartmaatschappijen daarvan: na de magere jaren waren er eindelijk wat 'vette' jaren. Eindelijk eens een beetje winst, of minder verlies, voor de klassieke luchtvaartmaatschappijen.

Een nieuwe aanval van de low cost airlines

Maar de prijsbrekers willen die ademruimte niet gunnen aan de oudjes. En dus voeren Ryanair, EasyJet en Wizzair de forcing. Zij hebben allemaal een moderne vloot, met zuinige toestellen. Hun brandstofkosten zijn sowieso al lager en nu nog meer dan de andere luchtvaartmaatschappijen. Tijd dus om door te duwen en concurrenten de bodem in te drijven. Belangrijkste target: Zuid-Europese luchtvaartmaatschappijen, op kop AlItalia. Dat was bijna failliet en moest alweer gered worden door de Italiaanse overheid. Maar Italiƫ is ondertussen helemaal overspoeld met low cost airlines.

De prijzenoorlog is vooral goed nieuws voor wie graag goedkoop vliegt. Het ziet er naar uit dat vluchten aan bespottelijk lage prijzen nog een heel tijdje doorgaan. Dat is in tijden van klimaatopwarming een beetje paradoxaal. Bij wagens loste de overheid dat op door de grote vervuilers veel hoger te gaan belasten: taksen op grote wagens schoten de jongste jaren de hoogte in. Maar voor luchtvaartmaatschappijen zou daar een Europees initiatief voor moeten komen. En politiek gezien ligt het niet makkelijk om plots vliegen veel zwaarder te gaan belasten.

Lees meer

Dit al gelezen?

Jouw reactie?