NCSoft verrast vriend en vijand met het onverwacht enorm entertainende Master X Master

23 juli 2017

We moeten eerlijk zijn. Voor we de game in handen kregen, wisten we bitter weinig over 'Master X Master'. De nieuwste telg in het NCSoft-universum was niet meteen een groots aangekondigde titel. Maar, daar moeten we ook heel eerlijk in zijn, het verraste ons van bij het begin. Het geeft een frisse, leuke spin aan het MOBA-genre en is zelfs voor niet-fans enorm entertainend.

Master X Master wordt vaak omschreven als MOBA (Multiplayer Online Battle Arena), weer zo'n lekkere game-afkorting die perfect in het lijstje past naast MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game). Als je die afkorting mag geloven, is MXM dus een online game waar je in multiplayer-modus zal strijden in arena's. En dat is het ook. Maar het is zoveel méér dan dat.

Het combineert een aantal genres, zoals het pure role playing game, de MOBA en de third-person shooter. Je krijgt zowel PvE-mogelijkheden als PvP, en reken daar ineens ook maar een hoop minigames bij. En die combinatie van genres en mogelijkheden maakt het net zo leuk. Wij zijn geen echte MOBA-fans, maar Master X Master kan zelfs ons smaken. Het verfrist het MOBA-genre en voegt er verschillende invloeden uit andere genres aan toe, zonder echte MOBA-fans voor het hoofd te stoten. Maar we zullen beginnen bij het begin.

De mogelijkheden zijn verdubbeld

Master X Master heeft zijn naam niet gestolen. Het draait in MXM allemaal rond de masters, de personages die je kan kiezen voor de arena's of stages. We zeiden al een paar keer dat ze het MOBA-genre hebben vernieuwd en verfrist, en hoe ze dat doen, kan je ook al afleiden uit de titel. Je kiest namelijk telkens niet één maar twee masters uit, waartussen je eindeloos kan switchen. Het is nu dus niet meer voldoende je eigen personage af te stemmen op die van je teamgenoten. Omdat je nu twee personages kan kiezen, moeten die twee uiteraard ook samen goed kunnen werken. Dat lijkt een kleine aanpassing, maar het verdubbelt letterlijk je mogelijkheden en geeft een enorme draai aan de typische manier van spelen van dergelijke games.

Momenteel zijn er 30 masters waaruit je kan kiezen (al is 'kiezen' relatief, aangezien je het overgrote deel moet vrijspelen), en sommigen daarvan zullen je bekend voorkomen. NCSoft heeft namelijk in zijn arsenaal aan personages uit andere games getast om die pool van masters te vullen. Onder andere karakters uit Guild Wars, City of Heroes, Lineage en Blade & Soul zijn aanwezig, naast natuurlijk een hoop originele karakters.

MXM speelt heel intuïtief. Hoe de personages bewegen en vechten, voelt heel natuurlijk aan. Het dan ook niet moeilijk om onder de knie te krijgen. Het hele systeem met nodes, coins, sol en wat er nog allemaal te winnen of te looten valt, is dan weer iets ingewikkelder. Voor casual gamers misschien wel té ingewikkeld. Je hebt die coins, sol, nodes, ... nodig om masters te unlocken, nieuwe aanvallen vrij te spelen of al beschikbare aanvallen te upgraden en je master zelf verder op te bouwen of in een nieuw jasje te steken.

Repetitieve PvE, maar leuke PvP

Master X Master biedt dus zowel PvE, PvP als minigames aan, maar wij spendeerden het overgrote deel van onze tijd toch aan het PvP-gedeelte. De minigames zou je zelfs volledig links kunnen laten liggen. Naast af en toe een paar minuutjes afleiding te bieden tussen langere arena's of stages door, heb je er maar weinig aan. De PvE is leuk om snel wat te looten, XP te verdienen of je dagelijkse, wekelijkse en/of maandelijkse objectieven te halen, maar het voelt al snel repetitief aan. De kracht van MXM ligt 'm vooral in de PvP, of dat nu de 3 vs. 3 combat arena's zijn of de Titan Ruins-match up's.

De combat arena's zijn redelijk straight forward: drie tegen drie in een compacte arena, wie de meeste kills heeft aan het einde van de ronde is gewonnen. Het is aangeraden om je eerst wat te trainen met A.I.-tegenstanders of een aantal stages te doen in de PvE, want anders zou je wel eens genadeloos afgemaakt kunnen worden in de combat arena's. Voor je het weet, ben je eraan.

Titan Ruins

Maar wij keken toch vooral onze ogen uit tijdens de Titan Ruins-battle arena's. Titan Ruins leunt het dichtste aan tegen de klassieke MOBA arena's, maar MXM geeft er weer zijn eigen draai aan. Je hebt een speelveld met aan weerszijden van de map de basis van de twee teams, met drie wegen, of lanes, die ze verbinden; de typische MOBA-map dus.

Je kan op verschillende manieren winnen. Wie de core van z'n tegenstander kan vernietigen, het eerste 1.000 punten behaald of wie na 25 minuten de meeste punten heeft behaald, mag zichzelf de winnaar noemen. Er staat dus een tijdslimiet op deze rondes (op alle PvP-rondes trouwens). Dat maakt MXM voor de meer casual gamers ook wat toegankelijker. Je hoeft geen uren uit te trekken om MXM te spelen. Je kan het makkelijk even opstarten voor één of twee rondjes en dan ben je amper een uur kwijt.

Soms voelt zo'n rondje Titan Ruins wel enorm overweldigend aan. Er zijn zoveel verschillende manieren om punten te halen en er lopen zoveel verschillende (al dan niet computergestuurde) vijanden rond, dat je vaak niet goed weet waar te beginnen. Reken daar dan nog eens bij dat MXM een pak sneller is dan de doorsnee MOBA, en dan weet je dat het telkens een chaotische 25 minuten zal worden.

Er zijn de standaard computergestuurde monstertjes die voortdurend spawnen. Daarnaast zijn er nog verschillende andere 'neutrale' monsters, waaronder zelfs één heel groot monster in een soort mini-dungeon, die punten opleveren voor het team dat de genadeslag kan toedienen. Maar hét belangrijkste onderdeel van Titan Ruins zijn de Titans.

Als een team 100 punten haalt, dan spawnt er een Titan. Die gigantische wezens kunnen een gamechanger zijn, want ze zijn echt enorm sterk. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze een beetje overpowered zijn. Ze bulldozeren door de centrale lane naar de basis van het andere team. Verschijnt er eentje bij je tegenstanders, dan kan je je maar best naar de centrale weg haasten om 'm om te leggen, want anders zou dat wel eens game over kunnen betekenen.

Conclusie 8/10

Master X Master brengt de MOBA op maat van de casual gamers. Met de verschillende PvE- en PvP-mogelijkheden, de tijdslimiet op elke stage en match up en de intuïtieve gameplay is dit een perfect game om op te pakken voor een uurtje. MXM is verslavend, maar wordt na een tijdje wel repetitief. Vooral de stages, die je meerdere keren moet doorlopen om alle objectieven en moeilijkheidsgraden te halen, kunnen na een paar runs gaan vervelen.

De optie om met twee masters te kunnen spelen, is een enorm leuke toevoeging en verandert helemaal hoe je het spel moet benaderen. Een rondje Titan Ruins voelt zowel chaotisch als heel groots aan. Een Titan door de centrale lane zien denderen, geeft het gevecht een epische feel. MXM voegt daarnaast echter nog zoveel (kleine) extraatjes toe dat het soms zelfs te veel wordt.

Al die toevoegingen aan de klassieke MOBA maken het dan wel een leuk en verfrissend game, maar het doet het ook af en toe een beetje rommelig aanvoelen. Het is met MXM constant balanceren tussen die twee. Master X Master zal niet de geschiedenisboeken ingaan als een van de beste MOBA's ooit, maar verdient door z'n nieuwe kijk op het genre wel zijn plaats. Er werd niet meteen veel verwacht van MXM, maar het spel verrast iedereen die het in zijn handen krijgt. Want alle kritiek terzijde, is dit gewoon een enorm entertainend game.

Dit al gelezen?