© iStock

Geen excuses meer aan tafel: met deze tips neem je geen extra vakantiekilo's mee naar huis

14 juli 2017

"Het is toch vakantie ... " Een excuus dat regelmatig wordt gebruikt als iemand zondigt met een dessertje. Op dat moment lach je het weg maar eens je terugkomt en op de weegschaal staat volgen de tranen al snel. Oké, dat is misschien een beetje dramatisch maar laten we eerlijk zijn, tevreden ben je dan ook niet hé? Wat kan je doen om geen (of weinig) vakantiekilo's mee te nemen?

1. De 80/20-regel

Als je gezond wil eten op vakantie, zou je een trucje kunnen toepassen: de 80/20-regel. Door deze regel toe te passen, zorg je ervoor dat je 80 procent van de tijd gezond en vers eet en de overige 20 procent kan doen wat je wil. Misschien wel moeilijk om vol te houden, maar moeilijk gaat ook.

2. Genieten

Probeer altijd te genieten van je eten en bezie je gezonde dieet niet als boeman. Kijk uit naar gezonde gerechtjes en ga op zoek naar nieuwe gezonde maaltijden op reis. Andersom kan ook: krijg je zin in een burger? Denk dan aan de redenen waarom je het niet zou eten.

3. Gezonde restaurant

Als je uiteten gaat, loop dan niet het eerste het beste restaurant binnen. Zoek eerst op waar je lekker én gezond kan eten. In elke stad of wijk zullen er wel enkele restaurants zijn die perfect passen bij jouw dieet of gezonde levensstijl.

4. Geen fastfood

Ook al zijn er heel wat fastfoodketens in het buitenland die wij hier (nog) niet hebben, toch blijf je er beter van af. Als je gezond wil eten moet je altijd gefrituurd eten vermijden, ook op vakantie.

Je moet altijd denken: frietjes zijn toch het lekkerst in België, dus ze hier eten is onnodig.

5. Laat je niet verleiden

Zoals we eerder al hebben gezegd, het is heel makkelijk om het zondigen te steken op de vakantie. Laat je niet doen door vrienden, sfeer of menukaart. Ook al neemt iedereen een dessert met erg veel calorieën, betekent dat niet dat jij dat ook moet doen.

Onthoud altijd wat je al hebt gegeten op een dag: hierdoor besef je dat een chocolademousse bestellen misschien toch wat teveel van het goede is. Let wel op, zo'n lijstje bijhouden kan je pret wel bederven.

6. Goesting

Als je een kleine goesting hebt, moet je dat ook proberen te weerstaan. Één ijsje eten op een hele vakantie kan geen kwaad, maar elke dag een zoete zonde is misschien toch afgeraden.

Als je een beetje zin hebt in iets zoet en zomers, dan kan je beter grijpen naar een fruitsalade: lekker, zomers en gezond.

7. IJsje?

Kan je toch geen nee zeggen tegen een ijsje, dan moet je een waterijsje eten. In waterijs zitten minder vetten dan in roomijs.

8. Sharing is caring

Als je toch nee kan zeggen tegen een lekker dessertje, moet je eens vragen aan je gezelschap om eventueel te delen. Dan heb je nadien toch lekker kunnen genieten van de zoetigheden zonder je te overeten en teveel bagage terug mee te hebben.

9. Flesje water

Als je op stap gaat of een lange wandeling maakt, probeer dan geen frisdrank of andere zoete drankjes te drinken. Hou het bij water en vermijd extra calorieën bij het drinken.

10. IJsblokjes

Aperitieven is gezellig, maar in alcoholische drankjes zitten wel wat calorieën. Door smeltende ijsblokjes in je drankje te doen, dun je het uit en doe je er langer over.

Lees meer

Dit al gelezen?

Jouw reactie?