© iStock

Zet Ryanair je bewust ver weg van je vrienden om je te doen betalen? Zo brengt stoelkeuze wel op

12 juni 2017

Op een vlucht van een uurtje is het misschien niet zo'n drama, maar wie drie uur vliegt, zit graag naast z'n partner en kinderen. Da's net wat low-cost vliegmaatschappij Ryanair lijkt tegen te gaan. Op die manier kunnen ze extra kosten aanrekenen voor een stoelkeuze. Maar ook bij andere luchtvaartmaatschappijen zijn ze in hetzelfde bedje ziek. 

Het valt Ryanair-klanten de laatste tijd steeds meer op: wie een vlucht boekt en daarbij kiest om de boekingswebsite de stoelkeuze te laten betalen (gratis), wordt vér van z'n reispartners gezet, ook als er nog vrije stoelen zijn. Da's natuurlijk niet puur om de reizigers te pesten, het is clevere marketing: want wie op een Ryanair-vlucht zeker wil zijn van z'n stoeltje, moet daar de portefeuille voor boven halen.

Vier tot vijftien euro, per vlucht per persoon, betaal je zoal om op de stoel van je keuze te zitten. Een normale stoel is dan maar vier euro, maar wie lange benen heeft of vooraan wil zitten, betaalt dus 15 euro. Da's eigenlijk nog niet eens zo duur. Low-cost-carrier WOW-air, die onlangs vluchten opstartte die van Brussel naar Reykjavik en Toronto of New York vliegen, is nog duurder.

Tot 52 euro retour

Bij WOW hebben ze maar liefst vier prijscategorieën. Startprijs 7,99 euro voor een standaardstoel, achteraan, 7,99 voor een stoel voorin en 16,99 voor een XL-seat. Mocht je nu geweldig veel plaats nodig hebben, dan kost je dat zo'n 26 euro extra. Per stoel, per vlucht. Tot tweeënvijftig euro bijbetalen voor een retourvlucht dus.

Nu kan je stellen dat passagiers altijd de vrije keuze hebben om gewoon een paar uur te lezen en te negeren dat ze niet naast elkaar zitten. Maar mensen met kinderen worden wel degelijk gedwongen om een stoel te kiezen, zodat ze naast hun -18-jarige kunnen zitten, al is de stoel voor de minderjarige passagier dan wel gratis. Maar dat kan wel terwijl het perfect mogelijk is dat er nog 'gratis' plaatsen vrij zijn.

Zomerdrukte?

Ierse krant The Irish Times stelde al dat de praktijk de laatste maanden steeds meer toegepast wordt: zij ontvingen tientallen klachten van Ryanair-klanten die het gevoel kregen dat zij opzettelijk uit elkaar gezet werden. Na een beleidswijziging in 2014, toen seat allocation werd ingevoerd, was dat nochtans niet het geval.

Intussen beweert Ryanair dat er niets aan de hand is en dat er al helemaal geen sprake is van een bewuste strategie. Hoe ze stoelen toewijzen "is altijd het officiële beleid geweest en daarin is er niets veranderd", zegt de airliner aan De Morgen. Het is wel mogelijk dat de zomerdrukte voor problemen zorgt. "95 procent van de stoelen op onze vluchten zijn nu ingenomen. We zitten in de piek van de zomerreizen, wat de kans vergroot dat meer mensen die geen stoel reserveren, apart moeten zitten."

Seatswap?

Zoals dat gaat met problemen, is er altijd wel één creatieveling die een oplossing ziet. Zonder te betalen én zonder Ryanair er zelfs bij te betrekken. Iemand suggereerde een 'seat swap'-website, waarbij je mensen kan zoeken die ook op jouw vlucht zitten en waarmee je misschien van stoel kan wisselen. Of dat helemaal volgens procedure is, durven wij te betwijfelen. En je kan natuurlijk ook altijd live vragen of je die stoel mag hebben.

Lees meer

Dit al gelezen?