© De Lijn

Minder trams tijdens megawerken in Antwerpen: mensen zijn gefrustreerd, maar is dat wel nodig? 

19 mei 2017

De Lijn beslist om op 6 juni, net voor de knip van de Leien in Antwerpen, minder trams te laten rijden tijdens de spits. Reizigers en inwoners van Antwerpen die de tram nemen, zijn gefrustreerd. De schepen van Mobiliteit hoopt ook dat De Lijn deze beslissing nog terugdraait. Maar is dat wel nodig aangezien De Lijn voor interessante alternatieven zorgt? 

Antwerpen probeert al even van de stad een tramstad te maken. Jammer genoeg maken ze soms enkele beslissingen waardoor mensen dit in twijfel trekken. Maar is die twijfel wel nodig?

Schepen van mobiliteit Koen Kennis vertelt Newsmonkey dat hij het afbouwen van de dienstverlening van De Lijn geen goed idee vindt. "Als straks de Leien onderbroken worden voor de knip, dan dient iedereen inspanningen te leveren. Wij hopen alsnog dat De Lijn nationaal deze beslissing terugdraait."

Het probleem is vooral dat deze veranderingen ingaan wanneer de grote werken aan de leien starten. Kennis zegt dat het voor de stad ook als een verrassing komt. Volgens hem kan De Lijn intern veranderingen maken waar ze niet veel aan kunnen doen. Voorlopig zijn ze met de beslissingen van De Lijn niet gediend.

Verandering

De Lijn heeft te weinig personeel en probeerde dit op te lossen op een logische manier. Daarom voert de vervoermaatschappij een maand eerder dan gewoonlijk haar zomerregeling in. "Op de 12 tramlijnen zullen er tijdens de spits 119 trams rijden in plaats van 137. Voor de trams in de daluren en de bussen wijzigt er niets," luidt het op hun website. Volgens hen is juni een rustige maand dus is dat zeker mogelijk.

Tom Van De Vreken, woordvoerder van De Lijn legt uit aan Newsmonkey dat er heel wat aanbod blijft. "Momenteel wacht je in de spits gemiddeld 4 minuten op een tram, vanaf 6 juni wordt dat gemiddeld 5 minuten. Aan haltes waar twee tramlijnen passeren, is dat gemiddeld 2,5 minuten wachten."

Van De Vreken zegt ons dat De Lijn ook voor interessante alternatieven gaat zorgen. "We zetten zoveel mogelijk lange trams in van 30 meter (Albatros en Hermelijn). De oude PCC-trams laten we zo veel mogelijk gekoppeld rijden, zodat ze ook ongeveer 150 plaatsen bieden." Na de zomer zet De Lijn ook nog eens 14 lange lange Albatrostrams in, allemaal samen zijn dat 3500 extra plaatsen.

Hoe geraak je nog van noord naar zuid?

Volgens Van De Vreken kunnen we vanaf 3 juni ook nog nieuwe en belangrijke tramlijnen gebruiken.

  • Tram 6 (P+R Luchtbal in het noorden van de stad) naar Olympiade (Hoboken, in het zuiden)
  • Tram 8 (P+R Wommelgem, oostrand) naar knooppunt Zuid (aan de zuidrand van de stad)
  • Tram 10 (P+R Wijnegem, oostrand) naar het knooppunt Zuid

Heb je geen zin in de tram? Dan kan je natuurlijk ook de bus nemen. Hiervoor kan je rekenen op buslijnen 180, 181, 182 en 183: die rijden van Groenplaats naar Antwerpen zuid. Van Franklin Rooseveltplaats tot het zuid kan je bus 34 nemen.

Kennis geeft mee dat de stad naast het openbaar vervoer ook de fiets als slim vervoersmiddel promoot. "Vanaf eind juni komt ook het scooter-deelsysteem Scooty naar Antwerpen."

Je kan natuurlijk ook rekenen op de Antwerpse Velo'kes. Laten we eerlijk zijn, zo ver is het nu ook weer niet van noord naar zuid.

Manieren genoeg om te reizen binnen Antwerpen.

Lees meer

Dit al gelezen?