Zelda komt naar je smartphone. Nintendo kan niet anders. Dit is waarom

15 mei 2017

analyseNintendo werkt aan een Legend of Zelda-game voor smartphones. Dat zou eind dit jaar uitkomen. Het is van moeten voor de Japanse consolemaker, want ondanks het succes van de nieuwe Switch-console, is het anders wellicht game over.

Nintendo zette nog geen jaar geleden pas de stap naar games voor smartphones. Eerst met Pokémon Go, dat een fenomenaal succes werd wereldwijd, maar de Japanse fabrikant amper geld opleverde omdat de game niet door Nintendo zelf werd ontwikkeld, alleen gelicentieerd.

Enkele maanden later kwam Super Mario, eerst naar iPhones en nu ook op Android verkrijgbaar. Het werd met heel veel poeha aangekondigd en het draaide uit op een flop. Niet dat het spel niet deugde (’t was ook geen echte hoogvlieger), wel omdat maar heel weinig mensen bereid waren om de 10 euro te betalen om de game helemaal te kunnen spelen: alleen de eerste drie levels zijn gratis.

Fire Emblem Heroes, de derde Nintendo-game voor smartphones, bracht, ondanks het feit dat het 10 keer minder werd gedownload, al wel meer op voor Nintendo dan Super Mario. Dat komt door het model: freemium met micro-transactions. Of: je kan het spel uitspelen zonder een cent op te doen, maar als je alle opties en collectibles wil, moet je daarvoor wel betalen, zij het in hele kleine bedragen telkens.

Ondertussen kwam Nintendo met de Switch, een nieuwe console, de opvolger van de Wii U, die het voorlopig uitstekend doet. De eerste maand werden er 2,8 miljoen van verkocht in de wereld, en ook in april zouden er 2 miljoen over de toonbank zijn gegaan. Nintendo gelooft er 10 miljoen van de verkopen in 2017 en heeft al gezegd dat op lange termijn de Switch even succesvol kan worden als de Wii, waarvan er 100 miljoen verkocht zijn.

Maar, dat wordt heel erg betwijfeld door analisten.

Het probleem met consoles

Hoewel de Switch voor het eerst sinds heel lang de aandelenkoers van Nintendo weer omhoog duwde, met bijna 10%, blijft het bedrijf zitten met het gegeven dat de markt die het wil bespelen zwaar onder druk staat. De verkoop van gamesconsoles is met 55% gezakt sinds 2009.

De goeie cijfers van de Switch hebben wellicht meer te maken met de nieuwe Zelda-game die je daarop kan spelen, dan met de console zelf. Dat blijkt ook uit de cijfers van de andere - schaarse - games die momenteel voor de console beschikbaar zijn: ze verkopen voor geen meter.

Er is nog iets: de gemiddelde leeftijd van gamers is 31 momenteel, maar, als je smartphones en tablets eruit filtert, stijgt die leeftijd naar 37 jaar.

Het zijn vooral oudere gamers die consoles meteen kopen als ze uitkomen, zo blijkt uit data. Mensen met een inkomen. Analisten zien dat de verkoop van die nieuwste consoles heel erg goed starten, maar steeds sneller inzakken daardoor.

Nintendo verkeert in een zwakkere positie dan z’n concurrenten Sony (PlayStation) en Microsoft (Xbox) omdat het, in tegenstelling tot die twee, uitsluitend met videogames bezig is. De PlayStation bezorgt Sony ondertussen een belangrijk deel van z’n winst, maar, dat heeft heel lang geduurd: pas 10 jaar na de release van de eerste PlayStation, in 2010, was de afdeling niet meer verlieslatend. Het kostte 10 jaar lang meer om een PlayStation te maken dan de prijs waaraan hij verkocht werd, en alleen een bedrijf dat elders geld kan verdienen, kan zoiets dragen.

Tussen 2003 en 2013 verloor Sony 5 miljard euro aan de PlayStation. Ook de Xbox kostte Microsoft veel geld: drie miljard verlies in dezelfde periode. En Xbox doet Microsoft nog steeds geld bloeden, hoewel het bedrijf als een geheel het wél goed doet. Zo goed dat 400 miljoen verlies per jaar op de verkoop van de consoles gewoon als een investering in de toekomst kan worden beschouwd.

Nintendo zag de jongste jaren z’n verkoop van consoles met maar liefst 76% zakken. En de realiteit is dat zelfs uitstekende verkoopcijfers voor de Switch, er een ernstige koerswijziging nodig is om het bedrijf te redden.

Kunstmatige schaarste: een fuck up van een miljard

Fuck ups zoals bij de lancering van de Switch maken het alleen maar erger. Nintendo heeft altijd al een kunstmatige schaarste gecreëerd bij het lanceren van z’n consoles. Kwestie van de hype en de honger om er ook eentje te hebben te vergroten.

De Switch kan je kopen voor 329 euro. Of beter, had je moeten kunnen kopen daarvoor, want er waren er gewoon geen te krijgen in de eerste anderhalve maand na de lancering.

Iemand had heel, heel slecht gerekend daar in Japan. En da’s raar, omdat ondertussen is gebleken dat in de forecast van sales, Nintendo al vele hogere aantallen had ingeschreven.

Nintendo moest bovendien vaststellen dat mensen hun orders begonnen te annuleren: in 2017 werkten de zaken blijkbaar anders, klanten die de console hadden besteld, maar die na een maand nog niet hadden gezien, begonnen foert te zeggen.

Een bericht dat circuleerde dat bij de weinige consoles die geleverd waren er technische problemen opdoken, maakte de zaak alleen maar erger.

Dat leidde tot een paniekreactie bij Nintendo: er werd beslist om zo snel mogelijk zo veel mogelijk consoles naar Europa en de VS te sturen. Nintendo besloot die consoles over te vliegen, in plaats van ze zoals gebruikelijk per schip te sturen. Een extra kost per console - eentje die amper break even was aan 329 euro - van 45 euro per console. Het zou gaan om een grapje van in totaal bijna een miljard aan meerkost.

Zelda to the rescue

Het is in het licht van al die dingen dat de komst van Zelda naar smartphones moet worden gezien. The Legend of Zelda is één van de meest succesvolle videogames ooit: van de verschillende games uit de reeks zijn meer dan 100 miljoen stuks verkocht door de jaren.

Het is ook qua reputatie een hoogvlieger; de reeks wordt algemeen beschouwd als de beste in de geschiedenis van video games. Ocarina of Time, The Wind Waker, Skyward Sword en Breath of the Wild hebben bijvoorbeeld perfecte scores gekregen van reviewers en Ocarina of Time staat zelfs in de Guinness World Records als “highest-rated video game in history”.

Als de game aanslaat op smartphones én mensen bereid zijn om ervoor te betalen, dan gaat dat voor Nintendo een massa inkomsten genereren.

Maar, dat laatste wordt dus weer de moeilijkheid, zeker omdat Nintendo-directeur Tatsumi Kimishima heeft gezegd dat zijn bedrijf de voorkeur heeft voor het betaalmodel van de Mario-game, waarbij spelers eenmalig betalen en dan toegang krijgen tot het hele spel. Wat dus voor Mario niet heeft gewerkt.

Dit al gelezen?

Jouw reactie?