© Istock

Een massage met zicht op je vliegtuig? Op deze manier wachten de superrijken in LA op hun vlucht

13 mei 2017

'Reizen via LAX kan stresserend en onvoorspelbaar zijn: je zet 2.200 voetstappen van je auto naar je vliegtuig. Voor leden van The Private Suite zijn dat 70 voetstappen.' Deze boodschap staat te lezen op de website van de nieuwe terminal voor superrijken die maandag opent in de luchthaven van Los Angeles. Ze verwachten er vooral celebrities die aan paparazzi willen ontsnappen. Maar het contrast met passagiers die hun koffers voortsleuren en gefrustreerd rondlopen kan niet groter zijn. Een massage tijdens het wachten?

Slechts één procent van de wereldbevolking zal langs de nieuwe terminal van de luchthaven van Los Angeles kunnen passeren. Jaarlijks verwerkt de luchthaven zo'n 80 miljoen mensen, waardoor er bijna altijd duizenden passagiers onderweg zijn. Terwijl zij met hun koffers sleuren en de drukte te lijf gaan, zullen vanaf maandag hooguit enkele gelukkigen in alle rust toekijken vanuit hun suite. Dan opent The Private Suite, letterlijk een privéterminal.

In BMW naar vliegtuig

Om zeker te zijn dat de bezoekers van zo'n suite het gevoel hebben dat ze hun geld goed besteed hebben, ligt er volgens The Guardian aan de ingang een iPad met beelden van het 'voetvolk' in de andere terminals. In totaal telt het gebouw dertien suites, telkens met een eigen badkamer, een voorraadkastje met eten, een tweepersoonsbed, en zicht op de runway, waar vliegtuigen voortdurend landen en opstijgen. Wanneer ze zelf mogen vertrekken, worden de gasten met een BMW opgehaald en over de tarmac tot aan hun toestel gereden.

Acht personeelsleden per reiziger zijn voorzien om te zorgen dat die niets hoeft te doen. De bagage zal zeker niet achterblijven, daar zorgt iemand persoonlijk voor. De terminal kostte zo'n 22 miljoen dollar en is de eerste van dit kaliber in de Verenigde Staten. Decadentie troef, maar zo ziet de manager van de terminal het niet. "Het echte doel hier is logistiek", zegt Gavin De Becker aan een reporter van The Guardian. Met andere woorden: passagiers moeten kunnen ontsnappen uit de drukte van de luchthaven, de massage en de dure wijn zijn aangename bijkomstigheden.

Celebrities

In vergelijking met de meeste andere luchthavens ter wereld heeft LA natuurlijk veel meer de reputatie om constant beroemdheden en superrijken te ontvangen. En die celebs worden liefst niet lastig gevallen door paparazzi die in de luchthaven kamperen. Ze verwachten er dan ook regelmatig bekende gezichten die zich in alle rust willen terugtrekken voor of na een vlucht. Er is zelfs een speciale weg voorzien om de reizigers naar de terminal te brengen, zodat ze niet moeten aanschuiven in de ellendige files rond de luchthaven.

Een gewapende bewaker checkt de identiteit en drukt vervolgens op een knop die de poorten naar de hemel opent. Wie ontdekt dat het op de plaats van de bestemming veel natter of kouder is, kan uit een kast iets anders kiezen om te dragen. Voor kinderen is er speelgoed voorzien. Als het dan toch tijd is om te vertrekken - wat je bijna tegen je zin zou doen in deze suite - komt iemand je halen om even door de veiligheidscontrole te gaan. Ook die is niet te vergelijken met een normale controle, aangezien er geen file staat. De hele terminal lijkt ook eerder op de lobby van een hotel.

"Vrijwillige belasting"

Het is duur uiteraard, zelfs voor wie het geld kan missen wordt een reisje met het vliegtuig een dure onderneming. Eerst en vooral moet je lid zijn, wat jaarlijks 7.500 dollar kost. Die leden kunnen dus maar beter vaak vliegen om dat geld eruit te halen. Al kost het dan nog 2.700 dollar per vlucht, zelfs 3.000 als je buiten de VS vliegt. Als je geen lid bent mag je ook van de suites gebruik maken, maar dan kost het 3.500 tot 4.000 euro per vlucht.

De Becker noemt het "een vrijwillige belasting voor de superrijken". Hij wil dan ook niet dat we de terminal zien als een symbool van ongelijkheid in de wereld. Belastingbetalers leggen er geen cent voor neer, en het project zou de luchthaven van Los Angeles de komende negen jaar zo'n 34 miljoen dollar opleveren.

Bovendien zou het de superrijken ook kunnen overtuigen om vaker van een commerciële vlucht gebruik te maken, in plaats van te vliegen in privéjets die een grotere voetafdruk op het milieu achterlaten - de impact van de suites moeten we dan even negeren.

Lees meer

Dit al gelezen?

Jouw reactie?