© iStock.

Facebook zou volgende maand al eigen tv-programma's lanceren. Is dit wat we mogen verwachten?

7 mei 2017

We weten al langer dat Facebook van plan is om vol in te zetten op video, maar volgens insiders zou Facebook TV er nog sneller komen dan we dachten. De sociaalnetwerksite zou op dit moment bezig zijn met de voorbereiding van een reeks tv-shows, die ze midden juni al willen lanceren. Het bericht werd echter nog niet bevestigd door Facebook zelf.

Volgens de geruchten zou Facebook in een eerste fase zo'n 24 tv-shows lanceren, zo staat te lezen op Business Insider. Een aantal daarvan zouden al klaar zijn, terwijl voor een pak andere shows al groen licht werd gegeven. Namen van shows of acteurs zijn er nog niet, maar volgens de bronnen is er sprake van twee soorten shows.

Lang & kort

Het zou enerzijds gaan om iets langere tv-shows met een hoog budget, die ook op onze gewone televisie niet zouden misstaan. Anderzijds zal Facebook ook inzetten op kortere, goedkopere shows van zo'n 5 à 10 minuten. Die laatste soort zou dagelijks een update krijgen.

Nog volgens de geruchten zouden de eerste programma's al op 17 juni gelanceerd worden. Een datum die niet toevallig gekozen is, want dan begint het Cannes Lions advertising festival, een reclamefestival dus. En daar zou Facebook willen uitpakken met hun eerste video's.

Succes?

Het nieuwe video-initiatief komt er natuurlijk niet zomaar. Het is voor Facebook de ideale manier om een nog grotere impact te krijgen op de inhoud die op hun sociaalnetwerksite - die ondertussen 1,94 miljard leden heeft - verschijnt. Maar Facebook ziet de professioneel geproduceerde video's ook als een belangrijke manier om haar gebruikers bij zich te houden, zeker omdat veel jongere gebruikers steeds vaker verleid worden door Snapchat, Amazon en YouTube.

En dan is er natuurlijk nog het geldmotief. Door het maken van programma's willen ze adverteerders aantrekken die traditioneel kiezen voor 'gewone' tv-zenders.

Of het een succes zal worden, is natuurlijk koffiedik kijken. Het is vooral afwachten of gebruikers de overstap naar Facebook willen maken voor langere tv-shows. Dat zullen we mogelijk dus te weten komen vanaf 17 juni, al kan het ook nog langer duren. Facebook wilde het gerucht van de lancering immers niet bevestigen.

Lees meer

Dit al gelezen?