© www.bongo.be

Stoot Wonderbox Bongo binnenkort van de troon? Reken er niet op 

7 mei 2017

Heb je 't gevoel dat je elke cadeaubox van Bongo, Viva of Wonder al eens gezien, geprobeerd of gekregen hebt? Dan heb je waarschijnlijk gelijk, want cadeaubonnen die een beleving schenken zijn nog steeds booming business. Niet alleen zit er nog rek op, het product wordt nog gesofisticeerder. Want niet alles werkt overal, zo blijkt. 

Je moet een cadeautje voorzien voor het jaarlijkse kerstfeest, maar je kent de persoon in kwestie helemaal niet zo goed? Als je een last-minute-shopper bent is er gelukkig een oplossing: een cadeaubox. Tien jaar geleden was Bongo de pionier en bleef je dus binnen hun aanbod, maar nu word je in elke Standaard Boekhandel of Fnac overweldigd door het aanbod. Maar willen mensen eigenlijk nog wel een Bongobon die ze dan uiteindelijk toch vergeten incasseren?

Blijkbaar wel. Bij Wonderbox, de grootste concurrent van Bongo, noteren ze wel degelijk nog groei. Terwijl dat de vorige jaren zo'n 30 of 40% was, is het dit jaar een stuk minder, maar toch koopt de Belg elk jaar nog een paar procenten meer aan cadeauboxen. 't Is dan ook praktisch: je beslist niet exact wat de ontvanger moet doen en je moet ook niet exact een prijs op de waarde van je familieband drukken.

Wat is het verschil?

De twee grote spelers: Bongo, Vivabox/Wonderbox hebben een vrij gelijklopend prijsverloop: voor een nachtje weg betaal je zo'n vijftig euro, voor wat wellness betaal je tussen de 100 en 120 euro per nacht per persoon en gastronomie kost je zo'n 60 tot 70 euro voor een 'romantisch' etentje. Uitkomst niet gegarandeerd, natuurlijk.

Qua aanbod zit er wél behoorlijk wat verschil op: Bongo en Vivabox hebben een aanbod waar de gewone sterveling niet doorheen geraakt. Bongo heeft dan ook enkele eigen winkels, om hun klanten door het aanbod te gidsen. Wonderbox is duidelijk Bongo's meest rechtstreekse concurrent, dat merk je aan de bonnen die het bedrijf aanbiedt. Van elke optie bestaat er wel een quasi-rechtstreekse equivalent. Daar komt nog eens bij dat Vivabox en Wonderbox onder hetzelfde moederbedrijf vallen: de pionier zou dus wel eens als laatste kunnen arriveren in de race naar het marktaandeel.

Bourgondiërs

"De reis- en gastronomiebonnen werken nog steeds heel goed", bevestigt ook Olivier de Thysebaert, woordvoerder van Wonderbox/Vivabox aan La Dernière Heure. "We hebben ook niks gemerkt van de crisis, want zelfs dan hebben mensen nood aan plezier." In 2016 verkocht Wonderbox zo'n 321.000 cadeaubons, de meeste daarvan in de Oudejaarsperiode of rond dagen zoals Moederdag of Vaderdag.

Met dat vergeten incasseren zit het trouwens wel snor: de overgrote meerderheid van bonnen wordt binnen de zes maanden gebruikt. Bonnen met een waarde van meer dan vijftig euro, worden zo goed als altijd gebruikt.

Een Bongo-Wonderbox?

Om het verschil te maken met concurrent Bongo, waarvan de naam eigenlijk synoniem is met belevingsboxen, proberen ze bij Wonderbox op kwaliteit en aantal keuzemogelijkheden te letten. "10.000 partners die zo'n 30.000 verschillende activiteiten aanbieden", dixit de Thysebaert.

Regelmatig worden er ook nieuwe ideeën getest, want niet alles werkt natuurlijk even goed. Een themabox rond chocolade werd al afgevoerd, hoewel dat in theorie een strak plan lijkt. Maar er zijn ook culturele verschillen: in Vlaanderen werken ontbijtboxen wél, in Wallonië niet.

Of Wonderbox met z'n divers en kwalitatief aanbod Bongo zal verslaan, kan enkel de tijd uitwijzen. Maar zoals Thysebaert zelf zegt, een beperkte groei is niet noodzakelijk slecht. "Het product en de markt is volwassen geworden."

Lees meer

Dit al gelezen?

Jouw reactie?