© iStock

Geen geld uit automaat? Verkeerde storting gedaan? Zo los je deze bankproblemen op

25 april 2017

Problemen bij de bank? Iedereen kent de basics ondertussen wel. Als je je bankkaart kwijt bent, moet je naar Cardstop bellen op 07034434. En als je je pincode vergeten bent, contacteer je best gewoon je bank. Maar wat als je per ongeluk aan iemand een verkeerd bedrag gestort hebt? En wat als er bij een afhaling geen geld uit het bankautomaat komt? Wij zochten het voor je uit.

Regel nummer één is natuurlijk dat je altijd aandachtig moet zijn bij het ingeven van je overschrijvingen. Een onmiddellijke overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je de bank ook contacteert. Enkel wanneer je bij Home Banking per ongeluk twee keer na elkaar een overschrijving uitvoert aan dezelfde persoon, kan je de bank contacteren om de storting ongedaan te maken. In alle andere gevallen geldt de regel: betaald is betaald.

Een geplande overschrijvingen kan je daarentegen tot één dag voor de geplande uitvoeringsdatum (tot 19 uur) ongedaan maken of wijzigen. Daarvoor ga je naar ‘Rekeningen’, je kiest de zichtrekening waarmee de overschrijving wordt uitgevoerd en je selecteert ‘Geplande verrichtingen’. Selecteer daarna de overschrijving die je wil veranderen of verwijderen, en klik op de actie die je wil uitvoeren. Bevestig die actie daarna met je kaartlezer.

Afhalen uit automaat

Stel: je wil 50 euro afhalen uit een bankautomaat maar er komt maar 20 euro of zelfs helemaal niets uit. Belangrijk is dan dat je meteen handelt en zoveel mogelijk bewijzen verzamelt van je mislukte afhaling. Om te beginnen neem je met je gsm best een foto van het bankautomaat en/of noteer je de foutmelding die op het scherm komt.

Het is ook altijd aangewezen om even bij het apparaat te blijven wachten. Met een beetje geluk komt het geld er met vertraging nog uit. Eéntje voor de durvers: probeer nog een tweede keer om een klein bedrag van 5 of 10 euro af te halen. Wie weet volgen de ontbrekende biljetten dan nog wel. Als het bankkantoor niet open is, ga je de volgende dag best zo snel mogelijk langs om met je probleem.

Hangt er een bewakingscamera? Dan kunnen de beelden je helpen om je gelijk te bewijzen. In dat geval kan je dus best zo snel mogelijk aangifte doen bij de politie om de beelden op te vragen. De bank zelf mag die beelden volgens de privacywet niet bekijken.

De volgende stap: klacht indienen bij je bank en bij Worldline, het bedrijf dat het online betaalverkeer in België beheert. Worldline stort dan meteen het bedrag terug op je rekening. Maar let op: als uit onderzoek blijkt dat je helemaal geen recht hebt op dat geld, haalt het bedrijf het bedrag weer van je rekening.

Krijg je dan nog je geld niet terug van je bank en Worldline? Dan kan je hier klacht indienen bij Ombudsfin. Dat is de ombudsdienst in financiële geschillen. Als er dan nog geen oplossing uit de bus komt, moet je een advocaat inhuren. Maar de kans is groot dat je dan nog meer geld kwijt bent, en dan ben je nog niet zeker dat je je geld terugkrijgt.

Lees meer

Dit al gelezen?