© Twitter @pepperminds

Hoeveel verdienen 'vrijwilligers' op straat? En hoeveel van de dotaties komt uiteindelijk bij NGO's terecht?

21 april 2017

Die ‘vrijwilligers’ van WWF, Child Focus, Unicef en Greenpeace, ze hebben ons allemaal wel eens gevraagd “om te steunen” in de winkelstraten, aan zee, in de IKEA, of zelfs aan onze voordeur. Maar sommigen zijn helemaal geen vrijwilligers en worden betaald door uitzendbureaus als Pepperminds. De hamvraag: hoeveel van het geld dat mensen doneren, komt dan nog effectief bij het goede doel terecht? En hoe gaat het er intern aan toe bij deze mysterieuze firma?

Onder andere Child Focus schakelt jobstudenten van de firma Pepperminds in om voorbijgangers te strikken die de NGO financieel willen steunen. Maar hoeveel van het gedoneerd geld gaat effectief naar het goede doel?

"Elke euro die een burger doneert, gaat rechtstreeks naar de rekening van de NGO," verzekert Child Focus-woordvoerder Dirk Depover aan newsmonkey. "De jobstudenten leveren uitstekende resultaten op."

Ook de woordvoerder van Pepperminds bevestigt aan newsmonkey dat de donaties "rechtstreeks naar de klant" gaan.

Maandelijkse storting

Maar Pepperminds inschakelen "kost geld", geeft Depover toe. "Jobstudenten moeten natuurlijk betaald worden. Maar op lange termijn brengt dat net meer geld en middelen op voor de NGO." Dat is geen miraculeus nieuws, want de jobstudenten van Pepperminds vragen aan voorbijgangers een periodieke schenking die maandelijks automatisch op de bankrekening van de NGO gestort wordt.

Een eenmalige gift is niet mogelijk en je kan met de jobstudent ook geen eindtermijn van je gift afspreken. Trouwens, wie de maandelijkse dotatie toch wil stopzetten, moet zich door een administratieve jungle worstelen en moet zich zelfs verantwoorden met een "reden van stopzetting".

"Hiërarchische relatie"

Depover benadrukt ook dat Child Focus een "hiërarchische relatie heeft met het bedrijf. Jaar na jaar wordt Pepperminds geëvalueerd op kwaliteit en prestaties."

Als de jobstudenten hun boekjes te buiten gaat, "tikt de NGO hen op de vingers, want dit staat niet in hun arbeidscontract", aldus Depover.

Hoeveel verdient het?

Allemaal keiboeiend. Maar hoeveel verdient dat nu, zo'n studentenjob bij Pepperminds? "In hun presentaties en reclamepraatjes spreken ze over 15 euro per uur," zegt W., een anonieme ex-werknemer van Pepperminds (2014-2015) aan newsmonkey.

"Maar je moet minstens twee uur op voorhand aanwezig zijn, en na je werkdag moet je nog een hele tijd op kantoor blijven om je administratie in orde te brengen. Uiteindelijk kwam het dus neer op 9 à 10 euro per uur."

Hoge werkdruk

W. benadrukt dat er een cultuur van hoge werkdruk en concurrentie heerst binnen Pepperminds. Wie niet presteert vliegt buiten. "Je ging bijna altijd per twee op stap. En er werd verwacht dat op een dag je met je team gemiddeld vier inschrijvingen per persoon haalde. Lukte dat een aantal keer niet, dan werd je op de zwarte lijst gezet en werd je uiteindelijk ontslagen. Pepperminds is natuurlijk ook een commercieel bedrijf. Omgekeerd werd ook met bonussen gewerkt, wie 7 of meer mensen weet te strikken, krijgt 10 euro bonus bovenop zijn loon."

Dan vertelt W. nog over de Pepperawards, een gigantisch feest waarbij de best scorende werknemer in de bloemetjes gezet wordt. "Dat is een wild feest met veel show, uitgelaten gebrul en speeches."

Affiche voor de fameuze Pepperawards:

Decadent

Tijdens de zomermaanden huurt de firma een villa aan de Belgische kust. "Overdag werkten we op de dijk en 's avonds was het altijd feest in de villa. Dat heette de Peppershore." Mensen ompraten en boozen in een luxueuze villa aan zee, het lijkt wel Temptation Island.

"Bijna een sekte"

Ook laat W. weten dat Pepperminds voor de buitenwereld "bijna een sekte" lijkt. "Voor de mensen die in Pepperminds zitten, is het natuurlijk geweldig. Maar de firma heeft bewust een strategie uitgebouwd om alles in het leven van hun werknemers rond Pepperminds te laten draaien."

"Er staat een pooltafel, er zijn meerdere feestjes per week op het hoofdkwartier, het kantoor blijft elke avond open tot 10 uur en iedereen blijft rondhangen en babbelen." Nu hij "er is uitgeraakt", vindt W. dat de strategie van het bedrijf overdreven obsessief was. Maar W. staat nog steeds achter liefdadigheidsorganisaties en vindt het positief dat Pepperminds als commercieel bedrijf samenwerkt met NGO's.

"Drankconsumptie afgehouden van loon"

"Na de werkdag werd er altijd gedronken op kantoor," gaat W. verder. "Een pintje koste maar 70 cent." Dat is een stuk minder dan op café. "Als je iets wou drinken, betaalde je niet, maar je zette een streepje achter je naam. Het bedrag van je drankconsumptie werd op het einde van de maand van je loon afgehouden."

Het is volgens de 'Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers' nochtans verboden om "loon in natura in de vorm van alcohol of schadelijke producten uit te betalen".

Geven ze zich uit als vrijwilligers?

De jobstudenten gaan op pad in een outfit met het logo van de NGO waarvoor ze werken. Maar geven ze zich ook uit als vrijwilligers? "Sommigen zeiden effectief 'ik ben van WWF' of 'ik ben van Child Focus," zegt W. "Maar ik wou niet liegen dus ik zei altijd 'ik sta hier voor ...'"

De woordvoerder van Pepperminds ontkent dat: "Wij zijn daar heel open in. Als voorbijgangers aan onze mensen vragen wie we zijn, moeten ze eerlijk zeggen dat ze in dienstverband werken."

Vorming

Bovendien krijgen de werknemers van Pepperminds "vorming over inhoudelijke aspecten en de campagnes van de NGO." Die zouden ze volgens Depover via de NGO's zelf krijgen. Maar natuurlijk wordt er niet alleen beroep gedaan op betaalde werkkrachten.

Echte vrijwilligers?

"Voor andere soorten campagnes worden vrijwilligers ingeschakeld," aldus Depover. "Bijvoorbeeld in de supermarkt om gadgets te verkopen ten voordele van de NGO. Maar voor inschrijvingen kan je moeilijk beroep doen op vrijwilligers. Voor elke 'ja' word je minstens 10 keer afgewezen, je moet taalvaardig zijn, en je moet weten waarover je praat."

Verder is het bij veel NGO’s de gewoonte dat werknemers gedurende hun eerste maanden hoe dan ook moeten ‘werven’ op straat. Het is dus niet zo dat iedereen ‘van het goede doel’ op straat werkt voor Pepperminds of voor een commercieel bedrijf.

Lees meer

Dit al gelezen?