© Getty Images

Soulwax smokkelt het festivalgevoel binnen in hun eerste show in AB sinds meer dan 12 (!) jaar

12 april 2017

“Where’s the real drummer?” vroeg Prince nog in Ol’ Skool Company op één van zijn laatste platen. Wel, hij had bij Soulwax in Ancienne Belgique moeten zijn, want die hadden drie succulente exemplaren rond zich verzameld, te weten Igor Cavalera (Sepultura), Blake Davies (Turbowolf) en Victoria Smith. Midden april vecht een waterig zonnetje nog voor enige aandacht, maar de Dewaeles smokkelden wel het festivalgevoel al binnen.

Soulwax speelde voor het eerst in twaalf jaar nog eens een zaalshow in de AB dus dat gegeven op zich was al een belevenis. Kwamen ze er ook nog eens ‘FROM DEEWEE’ voorstellen, een wereldplaat die even lang in de maak is geweest. Over die lange periode tussen twee platen zeggen de broers vandaag trouwens laconiek “We waren even bezig met andere dingen”, een stelling waarvan geen woord gelogen is.

Maar die periode ligt dus achter hen. Vandaag zijn ze een nieuwe band, waarvan op de broers na alleen nog maar Stefaan Van Leuven van de originele line-up overblijft. Die is aangevuld met de drie bovengenoemde drummers en Laima Leyton, de vrouw van Cavalera die instaat voor toetsen en backing vocals die zich vooral in NY Excuse mogen laten gelden.

Bijna-acrobatisch

De opstelling van de band was dezelfde dan bij de opnames van de plaat: de broers in het midden rond een batterij synths – soms leek het wel de telefooncentrale zoals ze nog in Mad Men te zien was – omgeven door de drie drummers links, rechts en achter hen. Het beste zicht hadden we op Victoria Smith en die zagen we bijna-acrobatische dingen doen. De drie drummers – drummend op staccato drums – brachten dus ook een driedubbele kracht mee in vergelijking met een normale band en dat was bijna altijd overdonderend.

Hun prestatie valt geenszins te overschatten, want timing bleek alles. Als je met z’n drieën precies gelijk moet drummen, komt het dus effectief op nanoseconden aan. En als je dat precies niet moet doen, moet je wel zien dat je met z’n drieën wel weer samenkomt verderop in het nummer. En de invallen na de talloze false stops die in de set waren ingebouwd moesten ook feilloos zijn. De drie moesten zich trouwens danig in het zweet werken, want de set was, op een pauze tussen de bissen na, aan elkaar geweven. De witte hemdjes die de dresscode uitmaakten konden vast en zeker na afloop uitgewrongen worden van het zweet.

Nog wat groeien

De setlist bestond uit heel ‘FROM DEEWEE’, bijna in volgorde gebracht, doorspekt met hier en daar een nummer uit de ‘Nite Versions’ geplukt – de remixplaat van ‘Any Minute Now’ en Inward, een nummer dat de soundtrack van ‘Belgica’ sierde. Opvallend was dat het vooral die nummers uit ‘Nite Versions’ waren die het publiek wisten aan te wakkeren.

Het was vaak in die nummers dat er een versnelling hoger geschakeld werd, dat er net dat ietsje harder gefeest kon worden en dat het publiek in festivalmodus schakelde. ‘FROM DEEWEE’ is toch net dat ietsje gezapiger, al was het eerste bommetje in de set wel de single Missing Wires, met die kattige drumintro van Igor Cavalera en werd ook Transient Programs For Drums And Machinery een hoogtepunt.

Het zijn ook die nummers die al gekend zijn bij het publiek en misschien lag het verschil in respons wel precies daaraan en heeft ‘FROM DEEWEE’ nog wat tijd nodig om te groeien bij het publiek. The Singer Has Become A Deejay, waarin Stephen ook zijn drumsticks bovenhaalt, rekenen wij althans ook bij de hoogtepunten en eerste bis Trespassers had als eerste bis zijn perfecte plaats gevonden.

Na Miserable Girl – zo goed! - zat een eerste uitgebreide bisronde erop en kwam de band terug voor een laatste bis. Dat werd Goodnight Transmission, ook de afsluiter van ‘FROM DEEWEE’ en hier de cooling down na anderhalf uur knallen, grooven en dansen. Volgens Stephen nog maar de tweede keer dat ze ‘m op een podium brachten en dus zou het ook ontzettend kunnen mislopen, maar dat deed ’t natuurlijk niet.

Meer dan bommen alleen

Soulwax bewees op indrukwekkende manier dat ze ook anno 2017 nog uniek zijn in het muzieklandschap: niemand doet wat zij doen en, belangrijker, niemand zou het kunnen imiteren, want hoe begin je daar in godsnaam aan? ‘FROM DEEWEE’ was één lange trip, meer dan een bombardement. Iedereen weet dat je geen oorlog kan winnen met bommen alleen.

Vanavond speelt Soulwax opnieuw in AB en ook dat concert is al enige tijd uitverkocht. Wel worden er nog enkele tickets aangeboden - aan verkoopprijs - via de ruilpagina van AB.

Lees meer

Dit al gelezen?