Gamers, begin al maar te sparen, want de nieuwe Xbox wordt echt een must have. Dit is waarom

10 april 2017

Eind dit jaar komt er een nieuwe Xbox uit. Microsoft heeft nu getoond wat onder de motorkap van die console gaat zitten. Het is eigenlijk simpel: het ding dat momenteel door het leven gaat als Project Scorpio, overtreft Sony’s ultrakrachtige PlayStation Pro overal waar het telt. En dan is er dit: als je al een Xbox hebt, dan zal je al je games niet alleen kunnen blijven spelen, ze gaan er ook veel beter uitzien. Of, ongeveer alles wat we gehoopt hadden en meer dan we hadden verwacht.

Voor alle duidelijkheid: Project Scorpio zal elke game voor Xbox One kunnen afspelen en ook alle games van de Xbox360 die nu al backwards compatible zijn met de Xbox One of Xbox One S. Die “oudere” games zullen een veel betere framerate en resolutie hebben. Bovendien zullen de laadtijden immens verkorten.

De Scorpio heeft genoeg kracht om niet alleen Xbox One games aan dezelfde frame rate aan een 4K resolutie te draaien, maar daarnaast zelfs nog rekenkracht over om ook de grafische kwaliteit en frame rate te verbeteren.

Dat Project Scorpio ook de huidige games binnen het backward compatible-programma ondersteunt is helemaal niet evident: het is namelijk een compleet nieuwe console en geen verbeterde versie van de Xbox One, zoals bijvoorbeeld de Xbox One S dat wel was.

Raspaardje

De krachtigere Xbox One zal een AMD-processor met acht aangepaste kernen krijgen, en die is geklokt op 2,3 GHz. De reguliere Xbox One heeft ook acht kernen, maar die haalt “maar” 1,75 GHz.

De gpu (een processor die gebruikt wordt voor alle grafische- en videotaken) telt 40 compute units met een kloksnelheid van 1172 MHz. Dat is echt wel straf voor een console: Nvidia’s beste GeForce-kaarten doen het met een gelijkaardige kloksnelheid. De Scorpio krijgt 12 GB GDDR5-geheugen mee met een bandbreedte van 326 GBps.

Ter vergelijking: de PlayStation 4 Pro heeft een octacoreprocessor met een 2,1 GHz-klokfrequentie, 36 compute units geklokt op 911 MHz en 8 GB GDDR5-geheugen aan 218 GBps.

6 teraFLOPS en wat dat betekent

De nieuwe Xbox heeft 6 teraFLOPS aan rekenkracht vergeleken met 4,2 teraFLOPS voor de PS4 Pro. Hoe hoger het aantal teraflops, hoe meer polygonen een spelcomputer op het scherm kan weergeven. En hoe meer polygonen er te zien zijn, hoe mooier games eruit zien.

Zo’n chips genereren heel veel warmte en Microsoft gaat dan ook een vapor chamber in de nieuwe console steken: een high tech-koeling-oplossing die in principe voorbehouden is voor de krachtigste grafische kaarten en nog nooit in een spelconsole werd gebruikt.

De nieuwe Xbox zal standaard met een harde schijf van 1 terabyte aan opslagruimte komen. Je kan dat wel makkelijk uitbreiden met externe harde schijven. Een beetje jammer is dat het nog steeds een harde schijf is die in de console zit en geen SSD. Wellicht de enige manier om de prijs toch nog onder de 500 euro te houden.

Net geen 500 euro

Hoeveel de nieuwe Xbox exact gaat kosten heeft Microsoft nog niet onthuld. Maar leveranciers zouden te horen hebben gekregen dat het 499 dollar wordt in de VS, wat wellicht dus neerkomt op 499 euro bij ons. Dat lijkt veel, maar, wie een pc bouwt met dezelfde specs komt momenteel duurder uit en in vergelijking met de PS4 Pro die nu 399 euro kost en de - technisch gezien immens veel zwakkere - nieuwe Nintendo Switch aan 329 euro, is het niet overdreven.

Microsoft lijkt in eerste instantie twee groepen gamers te willen bereiken met de nieuwe console: zij die al een Xbox (en een pak games daarvoor) hebben en zij die twijfelen om van een “gewone” PS4 over te stappen naar een PS4 Pro om zo 4K te kunnen spelen.

Zoals het er nu uitziet, zou dat laatste wel eens kunnen werken: het verschil tussen een “gewone” PS4 en de Pro is relatief klein en er zijn nog niet echt veel games die echt in 4K lopen, laat staan native 4K. Native 4k is “echte” 4K resolutie, terwijl UHD of de 4K die de PS4 Pro en de Xbox One S nu beloven in essentie een upscaling is van HD.

4K. Native.

Er zijn momenteel hooguit 10 games voor de PS4 Pro die echt native 4K aan 60 fps (frames per seconde) halen. De hardware van de nieuwe Xbox zou het in principe makkelijker moeten maken om native 4K games aan 60 fps te draaien, en Microsoft zou daar zwaar gaan op inzetten, vooral dan voor de titels die het exclusief voor de console uitbrengt en/of voor Windows.

Trouwens, wie zich nu afvraagt of dat echt wel moet, die 4K en wat als je geen 4K-tv hebt, daar heeft Microsoft een antwoord op: de nieuwe console zal 4K games “super-samplen” naar 1080p, en de games zullen er op zo’n tv dus ook beter gaan uitzien, met meer details.

Microsoft is momenteel bezig om een pak games te upgraden naar een 4K-versie voor de lancering van de nieuwe Xbox. Wat bijzonder hoopvol is: door de architectuur van de nieuwe Xbox duurt dat “hooguit enkele dagen”. Het liet bijvoorbeeld een 4K-versie van Forza 6 zien die in twee dagen tijd was gemaakt en perfect liep aan 60 fps.

Games

Echt duidelijk is het nog niet, maar als we Microsoft goed begrijpen, zal je, als je nu een Xbox One of One S hebt, de games in je bibliotheek gratis kunnen upgraden naar de speciaal gemaakte native 4K-versies daarvan.

Los daarvan, ziet het er ook best mooi uit voor wie nog geen Xbox-games heeft, want de line up van nieuwe games in native 4k die er moeten zijn bij de lancering vermeldt onder meer Forza Motorsport 7, Crackdown 3, State of Decay 2, de volgende Call of Duty, FIFA 2018, Battlefront 2, Middle Earth: Shadow of War en Red Dead Redemption 2. Da’s in elk geval meer dan die ene game waarmee de nieuwe Nintendo Switch werd gelanceerd.

Windows + Xbox = één game, plus Game Pass

Er zijn nog twee spannende initiatieven die Microsoft misschien eindelijk op gelijke voet met de PlayStation kunnen zetten. Zo wil het straks alle games voor de Xbox gaan verkopen met een bonusversie die je op je laptop of PC kan spelen. Of: je koopt de nieuwe Forza en je krijgt niet één maar twee versies.

En dan is er Game Pass, de nieuwe abonnementsservice van Microsoft, een soort Netflix met games voor je Xbox. Er is nog geen prijs bekend voor Europa, maar in de VS zal je voor 10 dollar per maand, de meer dan 100 games kunnen spelen in de catalogus van Game Pass.

Een verschil met PlayStation Now is dat je de games effectief download en niet streamt. Een ander verschil is dat het bij Game Pass om relatief nieuwe games gaat.

Microsoft zegt met grote uitgevers samen te werken en maandelijks nieuwe games toe te voegen, maar soms ook games te verwijderen. Aanvankelijk zullen er zo'n honderd games beschikbaar zijn, waaronder Halo 5: Guardians, Saints Row IV Re-Elected, NBA 2K16, Mad Max, Lego Batman, Payday 2, Gears of War: Ultimate Edition, Fable III, SoulCalibur II en Tekken Tag 2.

Om de games te spelen moeten ze eerste gedownload worden naar de console. Zolang iemand een actief lidmaatschap heeft, is de game speelbaar. Als gebruikers het abonnement stopzetten, dan kunnen ze de games niet meer spelen. Ook moet er eens in de dertig dagen een verbinding gemaakt worden met internet om de games te kunnen blijven spelen.

Het Xbox Game Pass-abonnement staat los van Xbox Live Gold. Het is niet nodig om een Gold-abonnement te hebben om gebruik te maken van Game Pass, maar Gold blijft wel vereist voor het spelen van multiplayergames. Vanuit het Game Pass-abonnement wordt het ook mogelijk om games die in de catalogus staan, aan te schaffen met een korting van 20%.

PlayStation Now kost 17 euro per maand, en hoewel er daar al 350 titels inzitten, zijn het allemaal oude games voor de PS3.

De nieuwe Xbox zal eind dit jaar verkrijgbaar zijn.

Lees meer

Dit al gelezen?

Jouw reactie?