© Istockphoto

Zo wordt de Britse consument in het zak gezet na de Brexit

8 april 2017

Sinds de Brexit krijgen Britten minder voor hetzelfde bedrag. Het lijkt of ze nog dezelfde prijs betalen voor een product, maar inhoudelijk zit er minder in de verpakking. Een trucje van producenten om geen verlies te maken.

Het Britse pond heeft al enkele klappen gekregen. Voor het Brexit-referendum was het pond ongeveer 10% meer waard dan nu. Voedselproducenten zien de prijzen fors stijgen omdat de import van bepaalde grondstoffen ook stijgt. Een prijsstijging maken is natuurlijk niet slim dus passen bedrijven andere trucjes toe om geen verlies te maken en toch goed te staan bij de consumenten. De fabrikanten doen aan krimpflatie. Ze bieden minder aan voor dezelfde prijs, maar de consumenten zien geen prijsstijging op hun kassabon.

Minder chocolade

Enkele maanden geleden bleek dat Toblerone ook zijn repen had aangepast na de Brexit. Inhoudelijk zat er minder chocolade in één reep. Consumenten voelden zich bedrogen aangezien de verpakking onveranderd bleef. Producenten minderen niet alleen in hoeveelheid maar schakelen soms ook over naar goedkopere ingrediënten. Zo vervangen ze bijvoorbeeld rundvlees door paardenvlees.

Krimpflatie=Inflatie?

Krimpflatie beïnvloedt de inflatie niet in België. Wij gebruiken hier een indexcijfer om de evolutie van de levensduurte te kennen. Deze indicator meet de prijsontwikkeling van aangekochte goederen en diensten van een gezin, die representatief zijn voor hun verbruiksgewoonte. Enkel als de korf producten duurder wordt, stijgt de inflatie. Volgens de FOD Economie moeten we wel rekening houden met verborgen prijsstijgingen. De inflatie blijft niet kunstmatig laag en dat is wel belangwekkend voor België want loonindexering gaat wel gepaard met inflatie.

Lees meer

Dit al gelezen?