© iStock

"Wat met onze bakfiets?" én andere vragen: wij stelden ze allemaal aan de Gentse schepen van Mobiliteit Watteeuw

3 april 2017

De stad Gent is al dagen niet uit de media weg te branden. Meer bepaald: het fel gecontesteerde circulatieplan dat vandaag in voege trad. De grote chaos bleef uit, de vele vragen niet. En wij stelden ze aan de Gentse schepen van Mobiliteit. 

Hoe verliep de eerste ochtend?

Op de eerste ochtend van het circulatieplan kan schepen Filip Watteeuw alleen maar blij zijn. Er zijn geen echte problemen en er is ook geen zware file-opbouw. Natuurlijk is er bewust voor gekozen om het circulatieplan van start te laten gaan op de eerste dag van de paasvakantie. Het verkeer is dan minder druk en als over twee weken iedereen terug is van skivakantie, zullen veel mensen al gewoon zijn aan de nieuwe verkeerssituatie. Dat zou ervoor moeten zorgen dat er minder problemen zullen zijn, maar Filip Watteeuw heeft er vertrouwen in: mocht het mobiliteitsplan een slecht plan zijn, dan waren er ook vandaag al problemen geweest.

Wanneer zullen we boetes krijgen?

Op zondag werden alle nodige verkeersborden weggehaald en geplaatst. Dat zorgde ervoor dat bij veel Gentenaars verwarring was en er veel overtredingen gebeurden. Vanaf vandaag krijgt iedereen die een overtreding begaat een sensibiliseringsbrief in de bus als waarschuwing. Bij een tweede overtreding, krijg je een boete in de bus. Die regels gelden ook voor fietsers, want in het nieuwe circulatieplan zijn ook een aantal vervoersvrije straten. Met andere woorden, daar zijn ook fietsers niet langer toegelaten tussen 11 en 18 uur.

Hoe geraken we in het stadscentrum?

Wat met het openbaar vervoer na 23 uur? Vele feestvierders hebben vaak genoeg meegemaakt dat er maar weinig trams of bussen meer zijn eens de nacht wordt ingezet. Watteeuw heeft samen met De Lijn ingezet op een nachtnet. De laatste bus rijdt nu rond 1 uur 's nachts, maar mocht het nachtnet het aantal reizigers tijdens die uren niet meer aankunnen, kunnen er altijd bussen bij komen.

Voor mensen die graag een dagje naar Gent komen met de auto is er ook goed nieuws. Er zijn verschillende Park & Ride-zones gemaakt waar auto's gratis kunnen parkeren en van waar er openbaar vervoer of shuttlebussen worden ingezet.

Op die manier wil Watteeuw van Gent een stad maken waar meer bezoekers naartoe komen. Hij snapt de bezorgdheid van de handelaars die vrezen dat ze minder klanten zullen hebben door de autovrije zone, maar gelooft dat het voetgangersvriendelijke gebied zal zorgen voor meer bezoekers die een aangename stadsbeleving willen ervaren.

Komen er meer fietspaden en wat met bakfietsen?

In 2016 werden vijf nieuwe fietsbruggen of doorgangen geopend en in 2017 en '18 komen er nog eens tien bij. Er werden ook meer dan 50 km aan fietspaden aangelegd de voorbije 4 jaar, dus Gent doet echt een inspanning om mensen aan te sporen om meer met de fiets te rijden.

Om alle verwarring uit de wereld te helpen, bevestigde Filip Watteeuw deze morgen dat bakfietsen zeker welkom zijn in het autovrij gebied.

Zal de CO2-uitstoot niet gewoon verplaatsen?

Schepen Watteeuw is duidelijk als we vragen of de CO2-uitstoot niet gewoon zal verplaatst worden naar de stadsring: als het plan er alleen maar toe leidt dat mensen meer rondrijden met de auto om ergens te geraken en daar zelfs extra kilometers voor doen, dan is het circulatieplan mislukt. Het is absoluut de bedoeling om meer wandelaars en fietsers te mobiliseren en het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren.

Is er schrik voor het referendum?

Vandaag zijn er alleen maar felicitaties en ondersteunende mails gekomen voor Filip Watteeuw. Over de eerdere bedreigingen kon hij niet veel vertellen, maar hij heeft vertrouwen in het circulatieplan. Als alles blijft verder lopen zoals vandaag, moet hij ook geen schrik hebben voor het aankomende referendum in september. Daarin kunnen mensen een stem uitbrengen voor of tegen het mobiliteitsplan.

Afhankelijk van of en waar zich problemen voordoen, zal stad Gent alvast de situatie van het circulatieplan goed bekijken en bijsturen waar nodig.

Hier kun je het volledige interview nog eens bekijken:

Dit al gelezen?